Lösningsarkitekt integrationer

Arbetsbeskrivning

Hogia Connect AB är en del av Hogia-gruppen och sätter agendan för integrationer till vår molnplattform, Hogia Star – både för interna och externa produkter.

Vår ansats är ett helhetsgrepp kring developer experience (DX) för Hogias produkter (inom HR, ekonomi och transport) gentemot externa partners; både via interna integrationslösningar och utvecklarportal samt via standardintegrationer. Vi stöttar produkt-teamen när nya APIer skall tas fram eller gamla förbättras, både för design men också utveckling. Vi skapar större kundnytta och bättre konkurrenskraft genom integrationer med partners och säkerställer integrationer som motsvarar kundens behov. Hogia är Microsoftpartner sedan många år och våra utvecklingsmiljöer och driftmiljöer är i huvudsak Microsoftbaserade.

Din roll

I rollen som lösningsarkitekt förväntas du agera rådgivande och vägleda utvecklingen av externa gränssnitt så att IT-lösningen kan leva vidare under lång tid. Du kommer att driva och ansvara för analys, design och framtagande av lösningsförslag, balansera funktionella krav mot övriga kvalitetskrav och göra nödvändiga prioriteringar och kompromisser. Det är ett brett och varierat arbete där du genomför dialoger kring djupa tekniska sammanhang, såväl som att förstå affärsprocesser och vad som skapar konkurrenskraft och värde för våra kunder. Vi arbetar främst med standardintegrationslösningar men utvecklar även kundunika integrationslösningar där du är med från det initiala skedet när behovet kartläggs, till dess att lösningen levereras hos kund.

Internt kommer du att ha ett nära samarbete med dina kollegor såväl som med utvecklare och produktägare i Hogias produktutvecklingsbolag. Du kommer också att ha löpande dialog med externa kontakter så som kunder och partners.  En av utmaningarna i rollen är att översätta dagens behov till morgondagens lösning och det finns en enorm potential i att hitta nya lösningar med ny teknik.

Är du vår nya kollega?

Vi söker dig som har ett stort intresse för att lösa kunders behov av standardiserade integrationslösningar. Du trivs med att vara delaktig i lösningsdiskussioner med kunder och sedan utveckla, testa och dokumentera. Du har förståelse för såväl teknik som affärsnytta och har lätt för att skapa dig överblick över flöden i och mellan system. Du har troligen en utbildning inom IT och en bakgrund som utvecklare, lösningsarkitekt eller systemarkitekt. Det är meriterande om du har erfarenhet av ekonomiintegrationer. Då vi på Hogia Connect ofta bryter ny mark är det viktigt med egenskaper som nyfikenhet och förändringsbenägenhet och att du gärna lär dig nya tekniker och domäner. Du tar ansvar och har ett strukturerat arbetssätt med förmågan att hämta in information och utifrån den skapa en teknisk beskrivning av vad som ska göras, utifrån vad som är mest kommersiellt gångbart. Du kommunicerar obehindrat på engelska och svenska och är bekväm i presentationssammanhang.


Låter detta som en tjänst för dig? Välkommen in med din ansökan!

Vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.

Att arbeta hos oss


Tanken om långsiktighet färgar allt vi gör, utvecklingen av våra produkter och relationen till våra medarbetare och kunder. Vi skapar kvalitet genom all vår samlade kunskap kombinerat med nyskapande och smarta idéer. Vi har ett vägledande förhållningssätt och delar gärna med oss av kunskap och inspiration till alla som har nytta av den. Vi är personliga och äkta och vill göra gott för såväl våra kunder som vår omgivning.



Vi är många små bolag i samverkan vilket möjliggör för många medarbetare att ta ansvar och få utvecklas mellan olika roller och olika bolag. Din utveckling är viktig för oss och vi arbetar löpande med kompetensutveckling. Hälften män och hälften kvinnor har vi varit sedan starten 1980 - det är självklart för oss, och har varit en bidragande faktor till att vi idag har en så stabil grund att stå på.


”I hälsans tecken” är Hogias egen hälsosatsning och vi arbetar aktivt och långsiktigt för att vara en hållbar arbetsgivare. Yoga, löpargrupper, styrketräning, massage och körsång är exempel på aktiviteter som du som medarbetare kan ta del av. Placeringen av vårt huvudkontor, precis på strandkanten, erbjuder en vacker arbetsmiljö och lockar även till andra utomhusaktiviteter såsom cykling, promenader och bad. Som ett led i vårt hälsofrämjande arbete så har vi valt att vara en rökfri arbetsplats och vi arbetar även med andra förebyggande insatser kring hälsa och arbetsmiljö.



Om Hogia-gruppen


Hogia utvecklar, säljer och supportar programvaror och IT-system för företag som effektivt vill fokusera på sina verksamheter i stället för krånglig och tidsödande administration. Vi erbjuder allt från mindre bokföringsprogram för enmansföretaget till kompletta, branschspecifika IT-lösningar och -system för exempelvis kollektivtrafik, åkerier, revisionsbyråer, fastighetsbolag och butikskedjor. I Hogiagruppen finns 30 operativa bolag, som vart och ett verkar inom ett väl definierat verksamhetsområde. Vår organisationsform bygger uttalat på småskalighet och entreprenörsanda. Företagskulturen skapar engagerade medarbetare. Tillsammans ger vi våra kunder de bästa tänkbara affärslösningarna. Hogia startade sin verksamhet 1980 i Stenungsund. I dag har den familjeägda koncernen kontor i Norden och Storbritannien och 650 medarbetare. Mer information om Hogia finns på www.hogia.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hogia Connect AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 november 2020
  • Ansök senast: 6 december 2020

Liknande jobb


3 april 2024

Senior Software Architect

Senior Software Architect

3 april 2024

EE&SW Solution Leader

EE&SW Solution Leader

26 mars 2024

26 mars 2024