OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
På IT-avdelningen ges du möjligheten att ha placeringsort antingen i Östersund, Gävle eller Norrköping. Avdelningen består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 60 medarbetare på avdelningen och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Inom enheten för Arkitektur och IT-säkerhet, samt i myndigheten överlag är det nu dags att förstärka vår förmåga ur informationsperspektivet i en tjänsteleverans. Vi söker dig som är duktig på att strukturera, analysera, visualisera och kommunicera verksamhetens logiska informationsbehov i form av informations- och begreppsmodeller.
Visionen är att tillsammans med verksamheten skapa en gemensam syn på informationshantering så vi kan bygga tjänster, funktioner och innehåll som fungerar och levereras säkert och med hög tillgängligt.
En viktig del av arbetet är att med övriga medarbetare inom enheten, samt extern specialistkompetens inom området, bygga upp och etablera förmågan över tid.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Ta fram, förvalta och utveckla informationsmodeller, begreppsmodeller och aktivitetsdiagram för innehållshantering
• Fungera som en länk mellan verksamhet och IT-utveckling genom att översätta behov till krav på system/tjänst för ny innehållshantering
• Stödja andra medarbetare vid informationsmodellering
Som medarbetare hos oss på har du chansen att tillsammans med trevliga, kompetenta kollegor och ett närvarande ledarskap vara med och påverka utvecklingen av arkitekturfunktionen på myndigheten. Du får mycket eget ansvar och frihet i ditt arbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande annan utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Dokumenterad flerårig erfarenhet av att ha arbetat med informationsarkitektur
Vi ser att du har följande förmågor:
• Kunna arbeta strukturerat och självständigt för att kunna driva sitt område framåt
• God kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
• God samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
• God analytisk förmåga som gör att du kan hantera komplexa frågor och problem samt identifiera och förstå övergripande sammanhang
• Vara drivande och ha förmåga att snabbt sätta dig in i verksamhetens olika områden
Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifiering som Informationsarkitekt, IT-arkitekt, Enterprisearkitekt eller motsvarande.
• Dokumenterad erfarenhet av modelleringsramverk och språk t ex UML
• Dokumenterad erfarenhet av arkitekturarbete inom något eller flera av följande områden:
- Verksamhetsstödjande applikationer som affärssystem inom löne- och ekonomiområdet
- Affärsprocesser och standarder inom lön, ekonomi och e-handel, t.ex. SFTI
- Informations- och IT-säkerhet
- Process- och informationsarkitektur
- Systemintegration och integrationsplattformar
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Du kan välja placeringsort i antingen Östersund, Gävle eller Norrköping. Startdatum efter överenskommelse. Anställningen kan innebära visst resande.
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 23 november 2021.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.