OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget syftar till att agera lösningsarkitekt i projekt som hanteras inom kund- och FCP- (financial crime prevention) -området. De aktuella projekten för närvarande är två stycken som handlar om att vi ska tillhandahålla information om våra kunder till olika myndigheter.
Mekanismen: Beslutades av EU i samband med revideringen av AMLD4 i maj 2018, det s.k AMLD5. Den svenska lagen trädde i kraft i september 2020. Banker måste ansluta sig. Det handlar om informationslämning till Skatteverket, via ett API, enligt ISO20022 med krav på svarstid och dataaktualitet etc. Informationen gäller konton och värdefack. Nya tjänster implementeras i Bank API-plattformen och görs tillgängliga för Skatteverket. Dessa tjänster anropar bankens tjänstelager, som i sin tur läser information från en så kallad ODL (Operational Data Layer).
Polisen: Föreskriften från Polisen träder i kraft i april 2023 och blir tvingande första januari 2024. Banker måste ansluta sig. Det handlar om informationslämning till Polisen, enligt ISO20022 med krav på svarstid och dataaktualitet etc. Delvis automatiserad lösning (mail och inte API). Informationen gäller kontohändelser, korttransaktioner och engagemang. Ett nytt flöde läggs till i FIP (File Integration Platform) där mailade frågor från Polisen läggs. FIP anropar bankens tjänstelager, som i sin tur läser information från en ODL.
För detta uppdrag ser vi därför att du kan uppfylla följande krav:
Relevant akademisk examen (IT, Ingenjör eller liknande)
Kunskap inom bank
Kunskap inom integrationsarkitektur
Du har även erfarenhet i
-Arkitekturstyrning och förändringsledning i större organisationer
-Information- och Datamodellering
Rollen har sin utgångspunkt i Stockholm och avser en heltidstjänst med en provanställning på sex månader.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi är flera rekryterare som hanterar rekryteringen av denna tjänst, vid frågor gällande den här rekryteringen eller tjänsten når du oss enklast på e-post info@quest.se
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning. Du kommer att vara anställd av Quest Consulting och arbeta som konsult hos vår kund.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.