Lösningsfokuserad upphandlare med ett sinne för goda affärer

Lösningsfokuserad upphandlare med ett sinne för goda affärer

Arbetsbeskrivning

Är du en fena på att göra bra affärer? Är du dessutom en erfaren upphandlare som tycker det låter roligt att arbeta i en verksamhet som präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen. Då kan du vara den som vår upphandlingsenhet behöver nu när PTS växer.

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Som upphandlare arbetar du med beredning av inköpsärenden från start till mål. Det innebär att driva inköpsprocessen från att hjälpa beställare att identifiera myndighetens behov och utforma kravspecifikation till att upprätta upphandlings- och avropsdokument samt teckna avtal. 

Som upphandlare genomför du många varierande inköp som speglar PTS breda och komplexa verksamhet. Det är inköp av varor och tjänster samt inköp av myndighetens egna ramavtal. Många av inköpen görs för att tillgodose PTS egna behov medan andra görs för tredje man, såsom PTS inkluderande telefonitjänster eller lösningar för att ge hushåll och företag tillgång till grundläggande internetuppkoppling och telefoni. Det vi köper in är viktigt för många och det gör vårt arbete extra betydelsefullt.

Arbetet innebär bland annat: 


• arbete med att ge ledning i valet och utformningen av utvärderingsmetod
• genomföra utvärdering av anbud
• ta fram avtal
• genomföra viss avtalsuppföljning
• ge stöd och råd till beställare avseende upphandling och avrop
• tillämpning och tolkning av upphandlade avtal
• stöd vid vissa sekretessfrågor
• talan vid överprövningar av upphandlingsärenden

Arbetet är varierande och du driver ofta flera olika upphandlingsärenden parallellt. 

Vi söker dig med:


• eftergymnasial utbildning inom offentlig upphandling eller andra akademiska studier som bedöms som relevanta för tjänsten
• flerårig arbetslivserfarenhet av att självständigt ha projektlett och genomfört upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) hos en upphandlande myndighet
• mycket goda kunskaper om LOU
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska
• goda kunskaper i MS Office

Det är meriterande om du har erfarenhet av att genomföra upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar inom it-området. Om du har kunskaper inom avtalsrätt och/eller goda kunskaper om sekretess och GDPR är det ett plus. 

Vidare ser vi positivt på om du har goda kunskaper om LUFS, lagen om upphandling på försvars och säkerhetsområdet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att du ska trivas och prestera i rollen som upphandlare hos oss är du noggrann och lösningsfokuserad. Du är pedagogisk, vilket märks i dina kontakter med beställare och du är flexibel, har lätt att ställa om och skrifta fokus. 

I rollen som upphandlare har du många olika kontaktytor, både internt och externt. Därför är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta tillsammans med andra. 

Ekonomiavdelningen är en del av divisionen för myndighetsstöd och består av tre enheter; upphandling, ekonomi/controlling samt fastighet/dokumentation.

Upphandlingsenheten ansvarar för beredning av inköps- och upphandlingsärenden. Dessutom ger enheten råd inom myndigheten i frågor avseende avtalsfrågor och vissa sekretessfrågor. Enheten hanterar även myndighetens avtalsregister och för talan i domstol vid överprövningar av upphandlingar m.m.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att alla medarbetare mår bra och har förutsättningar att nå goda resultat. Vi arbetar strukturerat med varje medarbetares mål och utveckling. Vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 26 mars.

För mer information kontakta avdelningschef Annika Leander på tel. 08-678 57 08 eller HR-specialist Camilla Denijs, 08-678 58 01.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 mars 2023
  • Ansök senast: 26 mars 2023

Liknande jobb


Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

17 december 2024

17 december 2024

17 december 2024