OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Lotsoperatör (timvikariat)
med placering i Södertälje
Att arbeta som lotsoperatör på Sjöfartsverket
Sjöfartsverket ansvarar för att tillhandahålla lotstjänster i svenska farvatten. Lotsarnas uppdrag beställs via en trafikcentral, där lotsoperatörer ser till att planera uppdragen på ett så effektivt sätt som möjligt med utgångspunkt i kundernas behov och tillgänglighet av lotsar i tjänst.
Arbetsuppgifter
Som lotsoperatör kommer du att arbeta med att ta emot lotsbeställningarna och fördela lotsningsuppdrag, journalföra förrättningstider, fartygs ankomst- och avgångstider samt att sköta löpande administrativa uppgifter kopplade till lotsningsprocessen. Stundtals är arbetstempot högt och du förväntas kunna hantera flera skeenden samtidigt. Ibland förändras förutsättningarna med kort varsel och du måste snabbt göra om din planering. Förutom det logistiska kontorsarbetet ingår det vissa praktiska moment utomhus, du kommer ibland att hjälpa till med att förtöja fartyg i slussen.
Arbetet utförs på oregelbundna tider såväl dag- som nattetid och före anställningens början krävs godkänt läkarintyg för tjänstbarhet i nattarbete.
Vem är du?
Vi söker dig som har lägst treårig gymnasieexamen, examen Fartygsbefäl klass VIII och giltig radiobehörighet SRC. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska, likaså att du har god datorvana och med lätthet hanterar olika IT-system. Du måste vara fysiskt fullt frisk och kunna röra dig obehindrat. Det är meriterande om du har utbildning inom sjöfart och/eller erfarenhet inom sjöfart. Även utbildning inom logistik är meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med service i någon form, gärna inom logistikområdet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är duktig på att planera, är stresstålig och kan fatta snabba beslut och prioritera om när förutsättningarna förändras. Du är kommunikativ och brinner för att ge god service till våra kunder. Eftersom du ansvarar för verksamheten tillsammans med ett team med flera lotsoperatörer är samarbetsförmåga, lösningsfokus och hög ansvarskänsla mycket viktiga egenskaper.
Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag ligger i att ansvara för att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vi arbetar aktivt för likabehandling och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Tjänsten är ett timvikariat som ska tillsättas snarast. Intervjuer kommer att hållas löpande, skicka gärna in din ansökan så snart du kan.
Upplysningar:
Patrik Skoglund, Chef Kanalcentral Södertälje, 010-478 54 19.
Fackliga företrädare:
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Bengt-Erik Johansson, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan, där du bifogar bevis på SRC-certifikat och examen Fartygsbefäl klass VIII, senast den 15 november 2020. Intervjuer kommer att hållas löpande.
Diarienummer: 20-04165
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.