LSS Barnhandläggare Sigtuna kommun

LSS Barnhandläggare Sigtuna kommun

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!


Äldre- och omsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
- Myndighetsutövning enligt SoL och LSS
- Äldreomsorg
- Omsorgen för funktionsnedsatta
- Socialpsykiatri
- Hälso- och sjukvård samt primärvårdsrehabilitering inom särskilda boendeformer och daglig verksamhet.

ARBETSUPPGIFTER
Är du intresserad av både rättssäker och effektiv myndighetsutövning och att driva förändringsarbete i samverkan med andra? Du som känner igen dig i vår värdegrund: invånaren först, allas lika värde och kvalitet i fokus; kanske är du vår nästa LSS-barnhandläggare?

Är du en person som gillar att utvecklas? Om du letar efter en kommun med korta beslutsvägar och möjlighet att påverka har du kommit rätt. Här är vi öppna och uppmuntrar nya förslag och idéer.

Myndighetsenheten (som omfattar grupperna äldre, funktionsnedsatta och socialpsykiatri) har 2021 genomgått en organisationsförändring som har resulterat i en enhetschef för hela enheten samt en specialisthandläggare för äldre och en specialisthandläggare för LSS/socialpsykiatri. Vi fortsätter att utveckla enheten i både arbetssätt och kvalitetsfrågor där vi får vara delaktiga och har möjlighet att påverka.

Sigtuna är en heterogen kommun som rymmer människor med olika bakgrunder och förutsättningar. Med dessa följer också olika behov vilket för dig som biståndshandläggare innebär en mix av ärenden små som stora. Komplexiteten i ärendena gör att du blir utmanad, vässar olika färdigheter och utvecklas i din roll.

Som biståndshandläggare på myndighetsenheten är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att aktualisera ärenden, inhämta information, utreda, göra bedömningar, fatta beslut samt följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen och LSS samt Lagen om riksfärdtjänst.

I rollen ingår att genomföra hembesök, byråbesök och besök inom slutenvården. Du samverkar med interna enheter inom förvaltningen samt externa aktörer beroende på vilket ärende du arbetar med. Ditt arbete som biståndshandläggare är betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med brukaren ska arbeta för att hitta en lösning för den unika individen.

Vi handlägger i verksamhetssystemet Life care och använder IBIC som utredningsmetod.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som vill bidra med din kompetens och med fördel har erfarenhet av myndighetsutövning. Du ska vid påbörjad anställning ha avslutad socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Du arbetar självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du arbetar enligt en tydlig strategisk process. Du slutför det som påbörjats, håller deadlines och gör vad som krävs för ett gott resultat. Du har en problemlösande analysförmåga, kan hantera komplexa frågor, snabbt analysera situationer och fatta beslut.

Som biståndshandläggare på myndighetsenheten möter du ofta människor i kris och med komplexa livssituationer. Det är viktigt att du har en god social förmåga och har ett respektfullt och empatiskt bemötande.

Du har en mycket god samarbetsförmåga och trivs med att samverka med andra professioner. Du är en del av teamet och bidrar till god arbetsmiljö samt kan kommunicera på ett konstruktivt sätt. Vi arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten och den person vi söker ska vara delaktig och bidra till utveckling och känna engagemang i förändringsarbetet.

Mycket god kunskap i svenska i tal som i skrift är ett krav eftersom en stor del av arbetsuppgifterna består av en rättssäker handläggning och dokumentation. Meriterande är om du kan handlägga enligt IBIC samt har erfarenhet av Life care.

ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Sirpa Kramsu
08-591 263 50
Enhetschef Ulrika Andersson
08-591 263 43
Tf. Verksamhetschef Ulrika Andersson

Förvaltningschef Kristina Holmberg
070- 587 33 27
Enhetschef för myndighetsgruppen äldre Michelle Väänänen
08-591 263 15
Enhetschef, LSS och Socialpsykiatri Tamine Mirzadegan
08-591 26 350
Verksamhetschef, myndighetsenheten Ulrika Andersson
073 666 34 51

Sammanfattning

Besöksadress

Södergatan 20 MÄRSTA
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024