LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder en välorganiserad arbetsplats med stimulerande arbete och god teamkänsla. Hos oss har du tillgång till nära arbetsledning och extern handledning. Vi har ett tydligt fokus på vår psykosociala arbetsmiljö. Medarbetarna ges möjlighet påverka sin arbetssituation genom till exempel arbetstidsanpassning och tillfälle för återhämtning. Individ och familjeomsorgen består av IFO-chef, reception samt team inom ekonomiskt bistånd, barn och familj, vuxen/missbruk och äldre- och handikappomsorg och familjeenhet för stöd och behandling med gruppledare för de olika teamen. Totalt arbetar för närvarande 27 personer hos oss.

Vi söker en LSS-handläggare som kommer ingå i vår grupp med biståndshandläggare.
I arbetet ingår sedvanliga arbetsuppgifter för LSS handläggare med bland annat myndighetsutövning så som utredning av ansökningar och uppföljning av beviljade insatser. Handläggning inom socialpsykiatri ingår också.
I uppgifterna ingår att samverka med den enskilde, anhöriga och övriga verksamheter inom kommunen samt externa myndigheter. Du kommer ha ett nära samarbete med övriga handläggare och utförare inom verksamhetsområdet. I arbetet ingår även att vara delaktig i socialförvaltningens kvalitets- och utvecklingsarbete.



KVALIFIKATIONER
Vi önskar att du har socionomexamen eller motsvarande utbildning med erfarenhet av myndighetsutövning inom området funktionshinder och socialpsykiatri. Du ska vara väl insatt i lagstiftning så som SoL, LSS, SFB samt ha goda kunskaper om funktionshinder, dess konsekvenser för den enskilde samt ha goda kunskaper om såväl barn som vuxnas behov och rätt till insatser utifrån gällande lagstiftning. Kunskaper i BBIC är meriterande. Du ska ha god datavana, gärna känna till Treserva. Du ska kunna utrycka dig väl i både tal och skrift.

Då arbetet är självständigt men samtidigt kräver att man kan samarbeta krävs det att du tar egna initiativ och har intresse för teamarbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Då resor ingår i arbetet är B-Körkort ett krav.


ÖVRIGT
Vingåkers kommun uppmuntrar till intern rörlighet och vakansen är endast tillgänglig under förutsättning att ingen internanställd har förtur, eller på annat sätt gör anspråk på tjänsten. Därmed kan tjänsten komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.

Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Kontaktpersoner på detta företaget

IFO chef Jenny Harknäs
0151-191 82
IFO chef Jenny Harknäs
0151-191 40
gruppledare Camilla Ahlmark
0151-19161
Biståndshandläggare Therese Berglind
0151-191 57
Socialsekreterare Åke Klemetz
0151-191 61

Sammanfattning

Besöksadress

Parkvägen 8 VINGÅKER
None

Postadress

Vingåkers kommun
VINGÅKER, 64380

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024