LSS-handläggare

LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.

På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 3000 medarbetare - från undersköterskor, sjuksköterskor och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.
Arbetsplatsbeskrivning
Enheten LSS och BAB består av 10 LSS-handläggare, två handläggare med ansvar för matchning av daglig verksamhet utifrån brukarens behov och fyra bostadsanpassningsbidragshandläggare. Vi finns för närvarande i vackra Maria Park.

Arbetsbeskrivning
Myndighetsenheten handlägger ansökningar utifrån Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SoL) och bostadsanpassningsbidrag.

Att arbeta som LSS- handläggare hos oss innebär att utreda behov, besluta och följa upp behov av insatser enligt LSS. Att arbeta enligt LSS innebär ett stramt regelverk varför handläggarna förväntas kunna balansera tjänstemannarollens krav på bemötande och juridisk tillämpning.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att ta emot nyansökningar, följa upp befintliga insatser, dokumentera, fatta beslut och vägleda personer utifrån deras behov. Arbetet innebär mycket kontakt med de enskilda kunderna samt samarbete med kollegor, anhöriga/företrädare samt andra aktörer inom verksamhetsområdet. Arbetet kräver bra juridisk förståelse.

Då enheten haft en del personalomsättning och några medarbetare som är föräldralediga söker enheten nu en handläggare för att följa upp beslut. Initialt handlar det om beslut enligt § 9 punkt 9 Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade. Uppgiften är att tillförsäkra att de brukare som beviljats ett boende med stöd av nämnda paragraf får sina behov tillgodosedda. Detta ställer krav på att kunna urskilja mellan önskningar från den enskilde och behov i lagens mening. 

Vi erbjuder en rökfri arbetsmiljö, kontinuerlig handledning av jurist och vi har ett generöst friskvårdsbidrag för våra anställda.

Välkommen med din ansökan. Vi tillämpar löpande rekrytering.

Kvalifikationer
För att gå vidare i rekryteringsprocessen vill vi att du har socionomutbildning eller för tjänsten likvärdig utbildning med erfarenhet. Körkort är ett krav.

Meriterande om du arbetat med liknande arbetsuppgifter tidigare. Vi söker dig med djup juridisk förståelse och god erfarenhet av offentlig förvaltning. Vi ser gärna att du har en viss juridisk grundkompetens. Vidare förväntas den som anställs att ha hög produktionstakt. Du bör därför vara både strukturerad och stresstålig. 

Du ska kunna känna dig trygg i datorbaserad dokumentation, Procapita, och ha vana att skriva utredningar etc.

Vi söker dig som är positiv, initiativrik, har god kommunikativ förmåga och bra samarbetsförmåga. Du kan hantera arbetssituationer med integritet och omdöme samt kan arbeta självständigt.

Därför måste du kunna skapa trygghet, vara mästare på möten, vara kreativ och modig och se till helheten.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Myndigheten kan komma att använda sig av personlighetstest i rekryteringen.

Övrig information
Sista ansökningsdag: 23 september

Anställningsform: tidsbegränsad anställning

Omfattning: heltid

Tillträdesdatum: snarast

Varaktighet: 31 december 2020

Antal tjänster: 1

Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare.

Innan möjlig anställning kommer en bakgrundskontroll ske. I de fall där kontroll av utdrag ur belastningsregister är lagstadgat kommer även detta att genomföras.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor kan du kontakta kontaktpersonen som finns angiven i annonsen.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 september 2020
  • Ansök senast: 23 september 2020

Liknande jobb


25 november 2024

Handläggare till Ackordscentralen Umeå

Handläggare till Ackordscentralen Umeå

22 november 2024