LSS-handläggare

LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

Grums kommun är en del av Karlstadsregionen och ligger vid Vänerns strand, 20 minuters bilfärd från Karlstad. Hos oss får du alla de fördelar som finns av att arbeta i en liten kommun. Vi har jobb som märks. Tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Genom att följa vår värdegrund skapar vi en välkomnande kommun där det råder engagemang, delaktighet, professionalism och arbetsglädje.

Biståndsenheten tillhör Individ- och familjeomsorgen i Grums kommun. Vår enhet består idag av en biståndsansvarig som leder det dagliga arbetet och tre biståndshandläggare. Tillsammans handlägger vi kommunens ärenden inom SoL och LSS. Vår närmaste chef är områdeschef Individ- och familjeomsorg.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som LSS-handläggare gör du kvalificerade utredningar, fattar beslut och följer upp insatser enligt SoL och LSS inom funktionsnedsättning och socialpsykiatri.

Du kommer att vara en del av en grupp på tre biståndshandläggare som ser bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet som grundpelare i utredningsarbetet. Som LSS-handläggare är det viktigt att arbeta med en helhetssyn med kunden i fokus. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med kollegor, chef och andra professioner. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Procapita. I arbetet ingår även att bevaka samt arbeta i Cosmic Link.

KVALIFIKATIONER
Vi söker en LSS-handläggare som vill bidra med sin kompetens och med fördel har erfarenhet av arbete inom aktuellt verksamhetsområde. Du är utbildad socionom eller har erfarenhet alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, goda kunskaper om lagstiftning och vi ser gärna att du har erfarenhet av handläggning inom både SoL och LSS.

Vi söker dig som är engagerad och lösningsfokuserad med förmåga till nytänkande. Du är prestigelös i samarbetet med kollegor och har ett professionellt förhållningssätt med respekt och empati för de människor vi möter i vårt arbete. I arbetet på en liten enhet krävs att du är flexibel, välstrukturerad samt kan arbeta självständigt. Utöver god samarbetsförmåga och ett empatiskt förhållningssätt har du även lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via post eller mejl.

I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet.

Varmt välkommen med din ansökan!


Inför rekryteringsarbetet har Grums kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024