LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som hela tiden vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens. Detta vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen.

Socialförvaltningen i Falun är organiserad i tre sektioner; Barn- och familj, LSS- samt Vuxensektionen. Övergripande finns en stab som delvis är organiserad i en administrativ enhet och delvis direkt underställd förvaltningschef. Förvaltningens budget är drygt en halv miljard med ca. 650 medarbetare.

Socialförvaltningen, LSS-sektionen

1 tjänst

Socialförvaltningen består av tre sektioner (LSS-sektionen, Barn- och familjesektionen samt vuxensektionen). Du kommer att arbeta på LSS- sektionen där det just nu pågår ett spännande utvecklingsarbete med fokus på ökad rättsäkerhet. Vi som är handläggare idag består av ett härligt team som hjälper och stödjer varandra i ett arbete som ibland kräver det lilla extra av oss alla.

Anställningsvillkor

Befattningen är en visstidsanställning på heltid. Tillträde snarast efter överenskommelse, dock längst t.o.m. 2015-08-31.

Arbetsuppgifter

Som handläggare inom LSS-sektionen arbetar du med myndighetsutövning för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Dina arbetsuppgifter på LSS-enheten kommer bestå av att utreda behov och fatta beslut utifrån gällande lagstiftning. Eftersom vi fattar beslut grundade på lagstiftning och att vi arbetar gemensamt mot målet att öka människors rättssäkerhet är det viktigt att vi är uppdaterade på gällande lagstiftning.

Arbetet som LSS-handläggare innebär en hel del arbete vid datorn där du utreder, undersöker och ser till att dina beslut är professionellt fattade. Stora delar av arbetet innehåller också kontakter och möten med enskilda personer (brukare) som behöver insatser samt externa parter i form av Landsting, Försäkringskassan och självklart våra egna förvaltningar inom kommunen. Andra kontakter har du med brukare, förvaltare, anhöriga och Gode män. Gemensamt för alla dessa kontakter är att du guidar, lyssnar, vägleder och antecknar för att skapa bra underlag för beslut.

Vi anser själva att vi är ”Spindeln i nätet” som håller möten, sammankallar, sitter med och informerar på rätt sätt.

Tillräckliga kvalifikationer (minimikrav)

Vi söker dig som har social omsorg/socionomexamen och annan utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det krävs att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Som person vill vi att du är:



• inlyssnande

• har kunskapen att fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning

• bra på att samarbeta

• kreativ och vill lösa problem

• självgående och strukturerad

Meriterande kvalifikationer

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet inom myndighetsutövning LSS.

Upplysningar

Jasmin Löf Enhetschef 023-869 75

Andreas Pernhall Rekryterare 023-820 98

Fackliga företrädare

Jan Nyberg SSR 023-821 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun Falun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt överrenskommelse.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 14 juli 2014

Liknande jobb


25 november 2024