LSS-handläggare

LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Önskar du ett viktigt arbete där du får möjlighet att göra skillnad för människor varje dag? Vill du ha ett stimulerande och utvecklande arbete?

Då tycker vi att du ska söka tjänsten som LSS-handläggare!

Vi är ett team inom myndighet LSS, i Falu kommun som vill skapa mervärde åt de Falubor som kanske behöver det allra mest. Varje dag gör vi skillnad och du är välkommen att vara en del i teamet.

Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Som LSS-handläggare ansvarar du för att ta emot ansökningar, utreda behov, fatta beslut samt göra uppföljning av beslut för de personer som ansöker om insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vi på enheten arbetar på ett rättssäkert sätt, är delaktiga i verksamhetens utveckling och bidrar till ett gott samarbete.

I uppdraget ingår kontakter och möten med enskilda personer, brukare, gode män/förvaltare och anhöriga/företrädare. Du kommer även ha ett nära samarbete med både interna som externa aktörer. Gemensamt för alla dessa kontakter är att du lyssnar och inhämtar information som sedan utgör underlag för beslut.

Vi erbjuder ett arbete som är stimulerande och meningsfullt, med möjligheter till kompetenshöjande insatser och vid behov handledning.

KVALIFIKATIONER
Utbildning och erfarenhet

- Högskoleexamen inom relevant område, företrädesvis som socionom. Socialrätt ska ha ingått i utbildningen.

- Dokumenterad kunskap och erfarenhet från myndighetsutövning inom LSS.

- Dokumenterad kunskap och erfarenhet från handläggning utifrån IBIC.

- Dokumenterad kunskap och erfarenhet kring funktionsnedsättningar.

- Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation.

- God förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift på svenska.

- B-körkort. 

Personliga egenskaper

Du som söker behöver vara en trygg och stabil person som kan samarbeta och samspela tillsammans med andra. Du har ett intresse för utveckling och bidrar med nya tankesätt. Det är även viktigt att du är självgående, ansvarstagande och strukturerad.

För att lyckas som LSS-handläggare ser vi även att du har ett intresse för målgruppen och har ett gott bemötande. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap går fram. I arbetet ska du även kunna väga samman information och göra omdömesgilla avvägningar och prioriteringar.

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Treserva.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga ditt examensbevis och andra relevanta betyg i din ansökan. 

För den som erbjuds tjänsten krävs enligt lagen om registerkontroll utdrag från Polismyndighetens belastningsregister. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.

UPPLYSNINGAR

Cathrine Andersson, Enhetschef LSS, tel: 023 - 829 78

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Christina Johansson, Vision, tel: 023 - 821 10

Jan Nyberg, SSR, tel: 023 - 821 67

ÖVRIGT

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Inför denna rekrytering har vi även tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. 

Arbetsplats

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 maj 2021
  • Ansök senast: 2 juni 2021

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024