Lss handläggare

Lss handläggare

Arbetsbeskrivning

En dag på jobbet
Vill du arbeta som LSS-handläggare i team Vuxen.
Vi söker dig som vill jobba i vårt trevliga team, där du är en av 13 LSS-handläggare. Teamet leds av 2st  gruppledare.
En av våra duktiga medarbetare blir föräldraledig, så nu söker vi hennes efterträdare. Du har lätt för att skriva och är bra på att samverka med andra enheter. Du är en person som trivs att arbeta på en strukturerad arbetsplats, där vi arbetar med Lean i form av målstyrningstavlor, för att visualisera vårt arbete och verksamhetens mål. Handläggarna har även möjlighet att delta olika fokusgrupper, utveckla/bedriva förändringsarbete.
Teamet utreder LSS/SoL-ansökningar och följer upp beviljade insatser enligt LSS och SoL. 
På enheten arbetar dessutom två andra specialistteam med varsin gruppledare. Totalt finns 25 LSS handläggare på enheten. Som stöd till handläggare finns bl.a. flera administratörerer, två avtalssamordnare, en anhörigkonsulent samt två kontaktsekreterare som rekryterar kontaktpersoner och korttidsfamiljer.
Riksfärdtjänst och färdtjänst handläggs centralt av andra handläggare. Vi har även stöd av en kommunjurist runt överklagningar och yttranden.
Som medarbetare erbjuds du utbildning, handledning varannan vecka, metodutveckling och mentorsstöd. Vi använder dataprogrammet Combine och metodstöd IBIC.
Arbetsuppgifter:
- Som handläggare informerar du om LSS-insatser och utreder brukarens behov av insatser antingen via LSS eller SoL, fattar beslut och följer upp insatserna. Arbetet innebär myndighetsutövning  och  förutsätter att du är noggrann och strukturerad.
- Du förväntas kunna driva processer framåt, samt ges du möjligheten arbeta med ständiga förbättringar och vara med och utveckla verksamheten.
- Arbetet innebär samarbete med många olika personer och olika verksamheter, såsom Vuxenenheten, Regionen, Habilitering samt Utförare.
- För tjänsten gäller att du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det är stark tonvikt på myndighetsutövning.

Vem är du?
Krav:
- Socionomexamen eller jurist, är ett krav för tjänsten.
Meriterande:
- Vi önskar att du har erfarenhet av arbete med funktionsnedsättning och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen.
- Körkort är ett plus.
- Ha lätt för att lära.

Personliga egenskaper:
- Du behöver vara nytankande, flexibel och ha god samarbetsförmåga.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder dig  
- Ett utvecklande och intressant uppdrag  
- Goda möjligheter till kompetensutveckling   
- Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid  
- Ett generöst friskvårdsbidrag
- Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar  

Välkommen till oss!  
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 mars 2022
  • Ansök senast: 31 mars 2022

Liknande jobb