LSS-handläggare

LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Önskar du ett viktigt arbete där du får möjlighet att göra skillnad för människor varje dag? Vill du ha ett stimulerande och utvecklande arbete? Då tycker vi att du ska söka tjänsten som LSS-handläggare!

Vi är ett team inom myndighet LSS, i Falu kommun som vill skapa mervärde åt de Falubor som kanske behöver det allra mest. Varje dag gör vi skillnad och du är välkommen att vara en del i teamet.

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Som LSS-handläggare ansvarar du för att ta emot ansökningar, utreda behov, fatta beslut samt göra uppföljningar av beslut för de personer som ansöker om insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vi arbetar på ett rättssäkert sätt, är delaktiga i verksamhetens utveckling och bidrar till ett gott samarbete. Vi arbetar i ett verksamhetssystem som heter Treserva.

I uppdraget ingår det att ha kontakt och möten med enskilda personer, brukare, gode män/förvaltare och anhöriga/företrädare. Det ingår också att ha ett nära samarbete med både interna och externa aktörer. Gemensamt för alla kontakter är att Du lyssnar och inhämtar den information som behövs som underlag för att ta beslut.

Vi erbjuder ett arbete som är stimulerande och meningsfullt, med möjligheter till kompetenshöjande insatser och handledning.

Kvalifikationer som krävs för rollen
- Högskoleexamen, företrädesvis socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Socialrätt ska ha ingått i utbildningen.

- Dokumenterad kunskap och erfarenhet från myndighetsutövning inom LSS och erfarenhet av handläggning om personlig assistans.

- Dokumenterad kunskap och handläggning utifrån IBIC.

- Dokumenterad kunskap och handläggning kring olika funktionsnedsättningar.

- Erfarenhet av att arbeta inom en politiskt styrd organisation.

- God förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift i svenska språket.

- B-körkort.

Personliga egenskaper

Du som söker behöver vara en trygg och stabil person som kan samarbeta och samspela med andra. För att arbetet ska bli framgångsrikt ska du ha ett intresse för målgruppen och ha en förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt för att säkerställa att budskap går fram. Det är viktigt att du är ansvarstagande, självgående och strukturerad för att väga samman information för att göra omdömesgilla avvägningar och prioriteringar. 

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva och IBIC.

- Erfarenhet av handläggning av personlig assistans.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga ditt examensbevis och andra relevanta betyg i din ansökan.

För den som erbjuds tjänsten krävs enligt lagen om registerkontroll, utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Beställ gärna det i samband med ansökan så finns det tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.

Upplysningar

Cathrine Andersson, enhetschef för LSS- handläggare och socialpsykiatri, tel.023-829 78

Fackliga företrädare

Christina Johansson, Vision, tel.023-821 10

Övrigt

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare
erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra
din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Cathrine Andersson, Enhetschef

Arbetsplats

 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juli 2022
  • Ansök senast: 24 augusti 2022

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024