LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.

Sektor vård och omsorg har ca 1500 medarbetare och ansvarar för insatser till äldre och funktionshindrade. Verksamheten styrs i huvudsak utifrån Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Hälso- och sjukvårdslagen (HSL).

Biståndsenheten har idag totalt 24 medarbetare uppdelat i olika professioner så som biståndsbedömare, LSS-handläggare och avgiftshandläggare. Enheten utreder och beslutar om insatser till äldre och fysiskt funktionshindrade personer enligt Socialtjänstlagen, SoL, och Lag om stöd och service till vissa funktionsnedsatta, LSS.


ARBETSUPPGIFTER
I arbetet som LSS-handläggare ingår att arbeta med utredning, bedömning och beslut samt uppföljning av insatser enligt Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Uppdraget omfattar såväl barn, ungdomar som vuxna med funktionsnedsättning.
I LSS-gruppen arbetar fem handläggare. I uppdraget ingår också samverkan med olika samverkansparter så som andra verksamheter i såväl intern och extern regi samt andra myndigheter såsom psykiatrin, försäkringskassan, skola och habilitering.

Vi erbjuder dig att arbeta i en grupp som har mångårig erfarenhet och trygghet och där det finns ett engagemang för arbetet och en vilja att utveckla och driva verksamheten framåt. Vi erbjuder vidare regelbunden juridisk handledning. Vid resor i tjänsten finns tjänstebilar att tillgå.


KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen eller annan adekvat högskoleutbildning inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Erfarenhet av socialt utredningsarbete och myndighetsutövning, gärna LSS, är en merit. Du behöver vara trygg, strukturerad och ha god initiativ- och samarbetsförmåga.

Förmåga att arbeta självständigt, personligt engagemang, god samarbetsförmåga och god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift är viktigt för arbetet.

B-körkort erfordras.


ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för att utveckla jämställda och jämlika verksamheter riktade till kvinnor och män, pojkar och flickor oavsett bakgrund och tillhörighet samt arbetsplatser fria från diskriminerande strukturer.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Intervjuer sker löpande under ansökningstiden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Biståndsenheten Louise Samuelsson
0500- 498940
HR partner Sofia Myrman
0500-498242
Sektorschef Per Granath
0500-849527
Sektorschef Per Granath

Utvecklingschef Heléne Sandqvist Benjaminsson

SAS- Socialt ansvarig samordnare Katarina Schuurman

Enhetschef Marianne Johansson
0500-49 8528
HR-partner Mirza Zahirovic
0500-49 83 90
HR-partner Annika Hedberg
0500-49 84 49
Enhetschef Vivi-Anne Hultberg Alt
0500-498952

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skövde kommun, Sektor vård och omsorg
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde kan ske snarast eller enligt överenskommelse., upphör: 2017-03-31 .
  • Publicerat: 15 juni 2016

Besöksadress

Fredsgatan 4 SKÖVDE
None

Postadress

Fredsgatan 4
SKÖVDE, 54183

Liknande jobb


25 november 2024