OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholms kommuns värdegrund vilar på orden öppenhet, omtanke och handlingskraft. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne.
Ängelholms kommun befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede och från och med den 1 januari 2015 har vi en helt ny organisation – Sveriges första utvecklings- och serviceorganisation inom den kommunala sektorn. I den är medborgarnas behov utgångspunkten och i den pågår ett ständigt förbättringsarbete av den kommunala servicen. Strukturen bygger på tre huvuduppdrag och servicestöd. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se
Utredningsenheten inom Individ och familjeomsorgen ingår i huvuduppdrag Lärande och familj, Välfärdsnämnden, Ängelholms kommun.
Utredningsenheten IFO i Ängelholms kommun består av Myndighetsutövning, handläggning av ärenden gällande Barn och Unga, Vuxna samt insatser enligt Lagen om Stöd och Service för vissa funktionshindrade (LSS).
Utredningsenheten består av en Enhetschef samt en Biträdande enhetschef, handläggare/socialsekreterare för Barn- och Ungdom, Vuxen samt LSS- handläggare. Utredningsenheten med respektive Myndighetsutövning är separerad från öppenvård och annan verkställighet såväl internt som externt.
Vi söker nu en LSS-handläggare till Utredningsenheten.
Som LSS-handläggare ingår du i grupp som består av fyra handläggare. Två av handläggarna har inriktning mot Barn-och ungdom och Vuxna samt de övriga två som har inriktning vuxna, samt socialpsykiatri. Aktuell tjänst avser LSS-handläggare med inriktning vuxen samt socialpsykiatri.
ARBETSUPPGIFTER
Till dina arbetsuppgifter som LSS-handläggare ingår att utreda, bedöma och fatta beslut enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I arbetsuppgifterna ingår även att fatta beslut gällande insatser utifrån Socialtjänstlagen (SoL) för målgruppen personer med funktionsnedsättning. I arbetsuppgifterna ingår även att följa upp samt utvärdera behovet av beviljade insatser samt att medverka vid vårdplaneringar. En viktig del i arbetsuppgifterna är att samverka med andra enheter internt samt med andra myndigheter externt såsom exempelvis försäkringskassan, arbetsförmedling, skola, habiliteringen samt övrig sjukvård.
KVALIFIKATIONER
• Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS verksamhetsområde. Annan myndighetsutövning inom socialtjänsten är meriterande.
• Du ska ha goda kunskaper i att kunna uttrycka dig i såväl skriftligt som muntligt.
• Du ska ha goda datakunskaper. Vi använder datasystemet ProCapita och det är meriterande om Du arbetat med detta.
• Du behöver ha en god förmåga att skapa ett förtroendefullt samarbete, kunna arbeta såväl självständigt som i grupp/team, kunna prioritera och ta självständiga beslut.
• Det är av stor vikt att du har förmåga att kunna strukturera och planera ditt arbete och dina arbetsuppgifter. Du bör ha en god kunskap inom verksamhetsområdet för funktionsnedsättningar samt även gärna gällande samsjuklighet, missbruk i kombination med funktionsnedsättning.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort fordras.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ängelholms kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef, Utredningsenheten Marianne Sjunnesson
0431-46 95 47
Biträdande enhetschef, Utredningsenheten Jessica Svensson
0431-46 95 48