LSS handläggare - Föräldravikariat

LSS handläggare - Föräldravikariat

Arbetsbeskrivning

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa. 


Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till ett bättre liv för de vi är till för. Tillsammans med oss kommer du får vara med och skapa rätt förutsättningar och hitta nya lösningar för att klara vårt uppdrag med god kvalité idag och i framtiden. Här ansvarar vi för livets hela resa inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning och för omsorg och stöd i olika former till kommuninvånare, över 65 år. Vill du tillsammans med oss bidra till ett bättre liv?



Välkommen att utvecklas med oss
Enheten Funktionsnedsättning arbetar med myndighetsutövning enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Enhetens övergripande mål är att skapa förutsättningar för ökad självständighet för målgruppen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Tyngdpunkten i enhetens arbete inom myndighetsutövning är rättssäker handläggning, enhetliga bedömningar samt uppföljning av beslut och beviljade insatser.

Enhetens uppdrag är att handlägga ansökningar från den enskilde, utreda behov av insatser och fatta beslut, beställa insatser samt följa upp besluten och hur de beviljade insatserna fungerar.

Ditt uppdrag
Vi söker dig för ett föräldravikariat med start 1 juli 2021 och som sträcker sig till 1 augusti 2021.

- Du kommer huvudsakligen att arbeta med LSS och självständigt handlägga ärenden och utreda behov av stöd och insatser.
- Ditt arbete kommer att bestå av att ta emot ansökningar och genomföra utredningar för att klarlägga vilka insatser som enskilda personer har behov av för att utvecklas och nå bästa möjliga självständighet.
- I det dagliga arbetet ingår dokumentation, möte med brukare, samverkan externt och internt samt att delta i olika gruppmöten.

Det här söker vi hos dig
- Socionomexamen eller annan utbildnings som arbetsgivaren anser som likvärdig
- Krav att Du har erfarenhet av myndighetsutövning i offentlig sektor minst ett år, meriterande om den erfarenheten är inom LSS.
- Teoretisk kunskap om lagstiftningarna LSS och SoL
- God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är väl förtrogen med svenska språket

Din kompetens

- Det är viktigt för oss att du är en stabil person som kan behålla lugnet i svåra situationer.
- Du har också ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete.
- Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på.
- Du har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt.

Det här kan vi erbjuda dig
Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga och erfarna kolleger. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår, samt till Handens pendeltågsstation, endast 20 minuter från T-centralen. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdscheckar, årsarbetstid, klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. I rollen ges du möjlighet till extern ärendehandledning, juridisk handledning och kontinuerlig kompetensutveckling

Välkommen med din ansökan! Intervjuer kommer ske löpande så tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 november 2024