OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 3000 medarbetare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.
Varmt välkommen att bli en medarbetare i ett härligt gäng LSS-handläggare. Vi sitter för närvarande i underbara Maria Park. Du kommer att ingå i LSS enheten med 12 trevliga kollegor inom myndighetsutövningen LSS och ytterligare en inom SOL samt två handläggare som ansvarar för matchning av brukare mot daglig verksamhet enligt LOV.
Arbetsuppgifter
Myndighetsenheten handlägger ansökningar utifrån Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SoL) och bostadsanpassningsbidrag.
Att arbeta som LSS- handläggare hos oss innebär att utreda behov, besluta och följa upp behov av insatser enligt LSS. Att arbeta enligt LSS innebär ett stramt regelverk varför handläggarna förväntas kunna balansera tjänstemannarollens krav på bemötande och juridisk tillämpning.
Arbetsuppgifterna innebär bland annat att ta emot nyansökningar, följa upp befintliga insatser, dokumentera, fatta beslut och vägleda personer utifrån deras behov. Arbetet innebär mycket kontakt med de enskilda kunderna samt samarbete med kollegor, anhöriga/företrädare samt andra aktörer inom verksamhetsområdet. Arbetet kräver bra juridisk förståelse.
Vi erbjuder en rökfri arbetsmiljö, kontinuerlig handledning av jurist och vi har ett generöst friskvårdsbidrag för våra anställda.
Kvalifikationer
För att gå vidare i rekryteringsprocessen vill vi att du har socionomexamen och gedigen erfarenhet av LSS området samt erfarenhet av att arbeta med både barn och vuxna med funktionsvariationer. Körkort är ett krav. Det är meriterande om du har arbetat med liknande arbetsuppgifter tidigare och med personer som har psykosocial problematik samt talar ett tredje språk utöver svenska och engelska.
Vi söker dig med djup juridisk förståelse och god erfarenhet av offentlig förvaltning. Vi ser gärna att du har en viss juridisk grundkompetens. Vidare förväntas den som anställs att ha hög produktionstakt. Du bör därför vara både strukturerad och stresstålig.
Du ska kunna känna dig trygg i datorbaserad dokumentation, Procapita, och ha vana att skriva utredningar etc.
Vi söker dig som är positiv, initiativrik, har god kommunikativ förmåga och bra samarbetsförmåga. Du kan hantera arbetssituationer med integritet och omdöme samt kan arbeta självständigt.
Du behöver kunna skapa trygghet, vara mästare på möten, vara kreativ, modig och se till helheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Välkommen att söka tjänsten! Löpande urval sker.
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2021 02 01
Anställningsform: Tillsvidare
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.