LSS handläggare Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning

LSS handläggare Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta som LSS-handläggare i team Vuxen? 


Vi söker dig som vill jobba i vårt trevliga team, där du är en av tretton LSS-handläggare. Teamet leds av två gruppledare.


En av våra duktiga medarbetare ska sluta, så nu söker vi hennes efterträdare. Du är en person som trivs att arbeta på en strukturerad arbetsplats. Höga krav ställs på din förmåga att samarbeta och samverka.

Att följa lagen och hålla handläggningsrutinerna inom ram är av största värde där du alltid har brukaren i första rum.


Teamet utreder LSS/SoL-ansökningar och följer upp beviljade insatser enligt LSS och SoL, vår målgrupp är vuxna med funktionsnedsättning upp till 65 år.


På enheten arbetar dessutom två andra specialistteam med egna gruppledare. Totalt finns det 25 LSS handläggare på enheten.

Som stöd till handläggare finns bl.a. flera administratörer, två avtalssamordnare, två omsorgsnivåhandläggare som ger stöd i behovsbedömningen av boende och DV.

På enheten finns också en anhörigkonsulent samt två kontaktsekreterare som rekryterar kontaktpersoner och korttidsfamiljer.


Riksfärdtjänst och färdtjänst handläggs centralt av andra handläggare. Vi har även stöd av en kommunjurist runt överklagningar och yttranden.


Som medarbetare erbjuds du utbildning, handledning, metodutveckling och mentorsstöd. Vi erbjuder friskvård och arbetar efter årsarbetstid. Vi använder verksamhetssystem Combine och arbetsmetod IBIC.

Handläggarna har även möjlighet att i olika fokusgrupper utveckla/bedriva förändringsarbete.




Dina arbetsuppgifter


Som handläggare informerar du om LSS-insatser och utreder brukarens behov av insatser antingen via LSS eller SoL. Du fattar beslut i individärende enligt delegationsordning och följer upp insatserna.

Arbetet innebär samarbete med många olika personer och olika verksamheter, såsom  Utförare av Lss insatser, Socialtjänst Missbruk , Försörjningsstöd, Habilitering, samt Regionen. Du förväntas kunna driva processer framåt, samt ges du möjligheten arbeta med ständiga förbättringar och vara med och utveckla verksamheten




Vem är du?



Du behöver vara nytankande, flexibel, ha god samarbetsförmåga och vara smidig. Du är stresstålig, flexibel i tanke och handling, har god samarbetsförmåga samtidigt som du är självständig och initiativrik. Du är bra på struktur och planering, kan hålla flera bollar i luften samtidigt och kan hantera krav från omgivningen utan tappa fokus på uppdraget.

Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet


Krav:

-  Socionomexamen, juristexamen eller motsvarande högskoleutbildning.

-  Du har erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen.

-  Du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det är stark tonvikt på myndighetsutövning.



Meriterande:

- Körkort är ett plus.

- Erfarenhet av myndighetsutövning. 





Vi erbjuder dig


- Ett utvecklande och intressant uppdrag  

- Goda möjligheter till kompetensutveckling   

- Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid 

- Friskvårdsbidrag

- Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar  


 


Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning har sina lokaler i Södertälje centrum, Storgatan 42.  Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.




Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.





Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:

https://www.sodertalje.se/formaner



Välkommen till oss!



Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Bakgrundskontroller görs regelbundet på samtliga våra anställda.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.





Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 juni 2023
  • Ansök senast: 28 juni 2023

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024