OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Arbetsplatsbeskrivning
Som biståndsbedömare/socialsekreterare på Myndighets - och Vuxenenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med myndighetsutövning i allt från socialpsykiatri, LSS, biståndsbedömning för äldre, missbruk, försörjningsstöd, våld i nära relation, mottagning av etableringsflyktingar mm. Den stora enheten leds av en enhetschef.
Myndighetsdelen, där denna tjänst finns, består av två team med fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet och socialpsykiatri samt fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus. I rollen som LSS-handläggare kommer du främst att arbeta tillsammans med två LSS-handläggare och tillhöra samma team som två socialpsykiatrihandläggare. Vi erbjuder dig en glad arbetsgrupp med en verksamhetsnära enhetschef och gruppledare som stödjer det operativa arbetet. Enheten har en administratör som ger oss stöd i det dagliga arbetet.
Arbetsbeskrivning
Dina huvudsakliga uppdrag som LSS-handläggare hos oss kommer vara att genomföra LSS-utredningar på både barn, ungdomar och vuxna samt ansvara för uppföljningar av biståndsbedömda insatser.
Du arbetar rättssäkert. Utredning och uppföljning görs genom bla samtal och möten med individen och deras anhöriga eller ombud. Du arbetar processinriktat, strukturerat och behovsorienterat. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta där vi ständigt utvecklar oss. Du samverkar både med interna och externa verksamheter. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.
Du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad, har erfarenhet att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen vi arbetar med. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är också mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med.
Som LSS-handläggare på Myndighetsenheten/Vuxenenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. Vi erbjuder dig att komma till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete.
Kvalifikationer
Socionomexamen, juristexamen eller utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande.
Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning, arbeta enl gällande rättspraxis.
God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.
Du ska ha ett intresse för andra människor och vara intresserad av mötet med dem.
Du ska vara utvecklingsbenägen och hålla dig ajour med gällande lagstiftning.
Ha ett intresse för Socialstyrelsens nationella metoder för kartläggning och bedömning av individer och deras eventuella behov. Kunskap om IBIC.
B-körkort är meriterande.
Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.
Anställningsvillkor
Tillsvidare
Heltid
Tillträde: efter överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2021-09-15
Vi kan komma att hålla intervjuer fortlöpande under rekryteringsprocessen.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund