LSS-handläggare sökes!

LSS-handläggare sökes!

Arbetsbeskrivning

Vill du ha en givande tjänst med fokus på rättssäker handläggning och professionellt bemötande?

Individ- och familjeomsorgen i Kumla består av fyra enheter; vuxenenheten, familjeenheten, biståndsenheten och kvalitets- och utvecklingsenheten. Tjänsten som LSS-handläggare ingår i biståndsenheten som består av 12 medarbetare som handlägger ärenden gällande LSS, hemtjänst, vård- och omsorgsboende samt boendestöd. Enheten leds av enhetschef och gruppledare som båda har mångårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område.

På biståndsenheten har vi under de senaste två åren satsat på att öka kompetensen hos våra handläggare och framförallt fokuserat på att öka kunskap kring rättsläget inom LSS. Detta har vi gjort i syfte att få en mer rättssäker handläggning med LSS-handläggare som känner sig trygga och kompetenta inom sitt område.
Du kommer ingå i en grupp om totalt fyra handläggare som arbetar med handläggning inom LSS och socialpsykiatri. Detta är en grupp med högt i tak och mycket arbetsglädje, handläggarna har flerårig erfarenhet av handläggning inom LSS och brinner för sitt arbete.


ARBETSUPPGIFTER
Din uppgift blir att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och socialtjänstlagen samt följa upp och ompröva beviljade beslut. Du kommer att ha nära samarbete och kontakter med de övriga handläggare i enheten, med utförare, anhöriga, sjukvården samt övriga aktörer.
Du ska självständigt bedriva omvärldsbevakning för ditt yrkesområde och vid behov medverka i förvaltningens utvecklingsarbete.

Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi satsar därför på ett nära stöd från kollegor, gruppledare och chefer. Vi satsar också på kompetensutveckling för att skapa förutsättningar för dig och dina kollegor att lyckas i arbetet att uppnå våra mål. Flera gånger per år har LSS-handläggarna fått extern kompetensutveckling inom LSS- handläggning. Vi har även de senaste åren satsat på att höja kompetensen inom Alternativ kompletterande kommunikation (AKK) för att säkerställa att alla personer vi träffar görs delaktiga i utredning om insatser. Vi erbjuder även goda möjligheter till friskvård i syfte att få hälsosamma arbetsplatser.

Jag som blir din närmaste chef heter Eleonore Kanervisto. Jag har sedan 2010 arbetat med både myndighetsutövning och utförande av hjälp och stödinsatser till äldre och personer med funktionsnedsättning. Att arbeta för en rättssäker myndighetsutövning med ett gott bemötande till våra medborgare driver mig i mitt arbete. Jag önskar skapa ett öppet och tolerant arbetsklimat där man hjälper och stöttar varandra i att utveckla och förbättra vår verksamhet både i det stora och i det lilla. Kumla kommun är en kommun med framåtanda och visioner vilket gör att det blir både roligt och utvecklande att arbeta här.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom och har erfarenhet av handläggning inom LSS och SoL. Meriterande är erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättningar, utbildning och erfarenhet inom IBIC, verksamhetssystemet Life Care samt kunskap inom MI.

För att trivas och drivas i tjänsten ser vi att du är en ansvarstagande medarbetare som kan vara flexibel och hitta lösningar med individen i centrum. Du är orädd och har en god förmåga att hantera olika situationer och möta människor i olika lägen i livet. Vidare har du en god förmåga att prioritera, du arbetar självständigt, lösningsfokuserat och är trygg i att fatta beslut.

Vi ser fram emot din ansökan!


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU

Kontaktpersoner på detta företaget

Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen, Kumla kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 december 2022
  • Ansök senast: 3 januari 2023

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Stadshuset
Kumla, 69280

Liknande jobb


Biståndshandläggare inom äldreomsorg

Biståndshandläggare inom äldreomsorg

13 december 2024

13 december 2024

Biståndshandläggare, SoL till kommun i Hallands län!

Biståndshandläggare, SoL till kommun i Hallands län!

18 december 2024

Vikarierande biståndshandläggare

Vikarierande biståndshandläggare

16 december 2024