OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.
Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.
Inom individ och familjeomsorgen, enheten för utredning och uppföljning, arbetar 18 socialsekreterare med att utreda och följa upp insatser enligt SoL, LVU, LVM och LSS. Enheten består av två LSS handläggare, tolv barnhandläggare samt fyra vuxenhandläggare. Det finns även två ärendehandledare knutna till gruppen, en för barn och unga och en för vuxna.
Vi är inne i ett spännande utvecklingsarbete där vi vill skapa en socialtjänst i framkant, där nya arbetsmetoder och innovativa lösningar testas för att möta framtidens utmaningar och behov. Vi arbetar också för att systematiskt förbättra arbetsmiljön.
Individ- och familjeomsorgen är en spännande organisation att arbeta i där kompetens, kreativitet, samarbete och utveckling värderas högt.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu LSS-handläggare till enheten för utredning och uppföljning, en tillsvidareanställning och ett vikariat. Arbetet innefattar all myndighetsutövning enligt LSS. Arbetet består av utredningsarbete samt uppföljning av pågående insatser enligt LSS.
Område IFO ansvarar för att ge stöd och insatser både till barn, unga och vuxna utifrån olika behov och problematik. Vi intensifierar arbetet med att förbättra möjligheterna till insatser på hemmaplan och att ha brukarens behov i fokus.
För oss är det viktigt att du trivs och att du får rätt förutsättningar för att klara arbetet. Vi har regelbundna enhetsträffar, ärendehandledning, extern handledning, grundläggande och riktade utbildningsinsatser. Inom enheten finns en ärendehandledare som ansvarar för ärendehandledning såväl enskilt som i grupp. Vi tillämpar ett flextids-avtal och det finns möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Det är meriterande med erfarenhet av utredningsarbete och handläggning inom socialtjänst, särskilt inom området LSS. Intresse och god förmåga för administrativt arbete såväl som klientarbete är nödvändigt. Du skall ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi kommer att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet och egenskaper såsom flexibilitet, samarbetsförmåga och initiativförmåga.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Bifoga Cv och kort personligt brev.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb!
Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html