LSS handläggare till MÄF

LSS handläggare till MÄF

Arbetsbeskrivning

En dag på jobbet
Vill du arbeta som LSS-handläggare på Myndigheten för personer med funktionsnedsättning.
Vi söker dig som vill jobba i vårt trevliga Vuxen team, där du är en av tretton vuxna LSS-handläggare. Teamet leds av två gruppledare.
Teamet utreder LSS/SoL-ansökningar och följer upp beviljade insatser enligt LSS och SoL. 
På enheten arbetar dessutom två andra specialistteam med egena gruppledare. Totalt finns 25 LSS handläggare på enheten. Som stöd till handläggare finns bl.a. flera administratörer, två avtalssamordnare, två omsorgsnivåhandläggare som ger stöd I behovsbedömningen av boende och DV, en anhörigkonsulent samt två kontaktsekreterare som rekryterar kontaktpersoner och korttidsfamiljer.
Riksfärdtjänst och färdtjänst handläggs centralt av andra handläggare. Vi har även stöd av en kommunjurist runt överklagningar och yttranden.
Som medarbetare erbjuds du utbildning, handledning varannan vecka, metodutveckling och mentorsstöd. Vi erbjuder friskvård och arbetar efter årsarbetstid. Vi använder dataprogrammet Combine och arbetsmetod IBIC. Handläggarna har även möjlighet att ¡ olika fokusgrupper utveckla/bedriva förändringsarbete.
Arbetsuppgifter:
En av våra duktiga medarbetare ska sluta, så nu söker vi hans efterträdare. Du har lätt för att skriva och är bra på att samverka med andra enheter. Du är en person som trivs att arbeta på en strukturerad arbetsplats.
Som handläggare informerar du om LSS-insatser och utreder brukarens behov av insatserantingen via LSS eller SoL. Du fattar beslut i individärende enligt delegationsordning och följer upp insatserna.
Du förväntas kunna driva processer framåt, samt ges du möjligheten arbeta med ständiga förbättringar och vara med och utveckla verksamheten.
Arbetet innebär samarbete med många olika personer och olika verksamheter, såsom Socialtjänst, BUP, skola och Habilitering, missbruksenheten samt psykiatrin.

Vem är du? 
Krav:
- Socionomexamen/juristexamen eller motsvarande högskoleutbildning, är ett krav för tjänsten.
- Vi önskar att du har erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen.
- För tjänsten gäller att du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det är stark tonvikt på myndighetsutövning.
Meriterande:
- Körkort är ett plus.
Personliga egenskaper:
- Du behöver vara nytankande, flexibel, ha god samarbetsförmåga och vara smidig.
- Ha lätt för att lära Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder dig:
- Ett genersöst friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år.
- Möjlighet till semesterväxling.
- Årsarbetstid.

Välkommen till oss!  
Vi sitter i centralt placerade med närhet till både bussar och pendeltåg. 
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juni 2021
  • Ansök senast: 16 juni 2021

Liknande jobb


Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024