LSS handläggare till Myndigheten för personer med funktionsnedsättning

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta som LSS-handläggare i team Vuxen?


Vi söker dig som vill jobba i vårt trevliga team, där du är en av tolv LSS-handläggare. Teamet leds av två  gruppledare.  
 
En av våra duktiga medarbetare ska sluta, så nu söker vi dennes efterträdare. Som handläggare informerar du om LSS-insatser och utreder brukarens behov av insatser antingen via LSS eller SoL, fattar beslut och följer upp insatserna. Arbetet innebär myndighetsutövning  och  förutsätter att du är noggrann och strukturerad. Handläggarna har även möjlighet att i olika fokusgrupper utveckla/bedriva förändringsarbete.


Du förväntas kunna driva processer framåt, samt ges du möjligheten arbeta med ständiga förbättringar och vara med och utveckla verksamheten. Du förutsätts vara insatt i myndighetsutövningen kring målgruppen och ha erfarenhet av lagstiftning och tillämpningen.
 
Arbetet innebär samarbete med många olika personer och olika verksamheter, såsom Socialtjänst, BUP, skola och Habilitering, missbruksenheten samt psykiatrin. 

Krav:
Socionomexamen eller motsvarande högskoleutbildning, är ett krav för tjänsten. Körkort 


är ett plus. Vi önskar att du har erfarenhet av arbete med  funktionsnedsättning  och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen. Du har lätt för att skriva och är bra på att samverka med andra enheter. För tjänsten gäller att du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det är stark tonvikt på myndighetsutövning.  
 
Det är meriterande om du har särskild kunskap kring målgruppen. 
 
Du behöver vara nytänkande och flexibel. Du är en person som trivs att arbeta på en strukturerad arbetsplats, där vi arbetar med Lean i form av målstyrningstavlor, för att visualisera vårt arbete och verksamhetens mål. Du har även lätt för att lära.
 
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
 
Vi erbjuder dig:  Som medarbetare erbjuds du utbildning, handledning varannan vecka, metodutveckling och mentorsstöd. Vi erbjuder friskvårdspeng och arbetar efter årsarbetstid vilket innebär att du i viss mån kan styra din egen arbetstid. Vi använder dataprogrammet Procapita.
 

Välkommen till oss!   Arbetsmängden är ca 85 individärenden per handläggare. Teamet utreder LSS/SoL-ansökningar och följer upp beviljade insatser enligt LSS och SoL. Vi har egna kontorsrum. Kontoret är i centrala  Södertälje, Lunagallerian.  

 
På enheten arbetar dessutom två andra specialistteam med varsin gruppledare. Totalt finns tjugotre LSS handläggare på enheten. Som stöd till handläggare finns bl.a. flera administratörerer, två avtalssamordnare, en arbetsterapeut som ger stöd i bedömningen av personlig assistans och boende, en anhörigkonsulent samt två kontaktsekreterare som rekryterar kontaktpersoner och korttidsfamiljer.   
Riksfärdtjänst och färdtjänst handläggs centralt av andra handläggare. Vi har även stöd av en kommunjurist runt överklagningar och yttranden.  
 
 
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Årsarbetstid vilket innebär att du i viss mån kan styra din egen arbetstid Tillsvidare
  • Publicerat: 29 december 2017

Liknande jobb


25 november 2024