OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba som LSS handläggare? En av våra duktiga medarbetare ska sluta, så nu söker vi hans efterträdare.
En dag på jobbet
Vi söker dig som vill jobba i vårt trevliga team, där du är en av 13 LSS-handläggare. Teamet leds av två gruppledare. Teamet utreder LSS/SoL-ansökningar och följer upp beviljade insatser enligt LSS och SoL. Arbetsmängden är ca 85 individärenden per handläggare.
På enheten arbetar dessutom två andra specialistteam med varsin gruppledare. Totalt finns 25 LSS handläggare på enheten. Som stöd till handläggare finns bl.a. flera administratörerer, två avtalssamordnare, en arbetsterapeut- som ger stöd i bedömningen av personlig assistans och boende, en anhörigkonsulent samt två kontaktsekreterare som rekryterar kontaktpersoner och korttidsfamiljer.
Riksfärdtjänst och färdtjänst handläggs centralt av andra handläggare. Vi har även stöd av en kommunjurist runt överklagningar och yttranden.
Som handläggare informerar du om LSS-insatser och utreder brukarens behov av insatser antingen enligt LSS eller SoL, fattar beslut och följer upp insatserna. Arbetet innebär myndighetsutövning och förutsätter att du är noggrann och strukturerad.
Handläggarna har även möjlighet att delta i olika fokusgrupper samt utveckla/bedriva förändringsarbete.
Vem är du?
Du har lätt för att skriva och är bra på att samverka med andra enheter. Du är en person som trivs att arbeta på en strukturerad arbetsplats, där vi arbetar med Lean i form av målstyrningstavlor, för att visualisera vårt arbete och verksamhetens mål.
Socionomexamen eller motsvarande högskoleutbildning, är ett krav för tjänsten. Vi önskar även att du har erfarenhet av arbete med funktionsnedsättning och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen.
Körkort är ett plus.
Du behöver vara nytankande, flexibel, ha god samarbetsförmåga och vara smidig. Ha lätt för att lära.
Du förväntas kunna driva processer framåt, samt ges du möjligheten arbeta med ständiga förbättringar och vara med och utveckla verksamheten.
Du förutsätts vara insatt i myndighetsutövningen kring målgruppen och ha erfarenhet av lagstiftning och tillämpningen.
Det är meriterande om du har särskild kunskap kring målgruppen. Arbetet innebär samarbete med många olika personer och olika verksamheter, såsom Socialtjänst (Vuxenenheten), Psykiatri och Habilitering och andra.
För tjänsten gäller att du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det är stark tonvikt på myndighetsutövning.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder dig:
- Ett utvecklande och intressant uppdrag
- Goda möjligheter till kompetensutveckling
- Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid
- Friskvårdsbidrag
- Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot extra lediga dagar
Välkommen till oss!
Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning har sina lokaler centralt i Södertälje centrum, Lunagallerian. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.