LSS-handläggare till socialtjänsten

LSS-handläggare till socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom LSS arbetar du med myndighetsutövning och beslutsfattande enligt LSS och socialtjänstlagen där den ena dagen inte är den andra lik. Arbetet innebär att utreda, pröva och besluta om den enskildes behov av bistånd och insatser, samt att följa upp de beviljade insatserna på individnivå. Arbetet innebär kontakter med enskilda och anhöriga, samt samverkan med externa parter utifrån individens behov och livssituation.
Tjänsten innebär ett utredande arbete med många samverkansformer och många olika kontakter. Du träffar brukare, samverkar i samordnad individuell plan (SIP), har ärendedragning inom enheten och nära kontakt med enhetscheferna inom LSS, skolan, boendestöd, försäkringskassan och habiliteringen.

Som handläggare arbetar du självständigt och du ansvarar för att driva dina egna arbetsprocesser, men du har bra stöd och råd som finns nära till hands av både chef och kollegor. Det är viktigt att du är noggrann, strukturerad och har en god förmåga att kunna sortera och prioritera vad som behöver göras på kort och lång sikt, vilket kräver att du är flexibel och har lätt för att samarbeta med andra.

KVALIFIKATIONER
Som person är du självgående och du driver dina processer vidare. Du har god samarbetsförmåga d.v.s. kan relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt samt kan anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till andra. Vi lägger stor vikt vid att du kan samverka med olika aktörer och du bör därför vara bra på att kommunicera i både tal och skrift på svenska. Arbetet kräver att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan organisera och prioritera ditt arbete effektivt.

Du har en högskoleutbildning inom sociala omsorgsprogrammet eller socionomprogrammet (Handikapprätt 1 och 2 - meriterande) eller annan utbildning arbetsgivaren finner likvärdig. Har du kunskap inom socialrätt är detta meriterande. Det är också meriterande om du kan eller har erfarenhet av handläggningsprocessen utifrån LSS. Körkort är ett krav då det förekommer mycket resor med kommunens bilar i tjänsten.

Tillsammans med oss övriga medarbetare och chef har vi ständigt krav på att handlägga snabbt och enkelt men även ha fokus på kvalitet, det är därför viktigt att hålla tidsramarna för att arbetet ska flyta på.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 november 2021
  • Ansök senast: 2 december 2021

Liknande jobb