LSS och socialpsykiatri handläggare

LSS och socialpsykiatri handläggare

Arbetsbeskrivning

LSS och socialpsykiatri handläggare

Är du en person som får energi av att vara i en roll som hjälper människor och skapar bättre förutsättningar för ett fungerande samhälle? Har du förmågan att se helheten i ditt arbete och har ett empatiskt förhållningssätt gentemot dina medmänniskor?
Då kan det vara dig vi söker! 

Vi erbjuder just nu ett graviditets vikariat som LSS och socialpsykatri handläggare från och med 15 september till och med 1 september 2025.

Höjdpunkter med jobbet

"Meningsfullt att ha möjlighet att bidra till förändring"

"Omväxlande, ingen dag är den andra lik"

"Samtal och möten med våra härliga barn och ungdomar"

I Leksands kommun erbjuder vi hybridarbete, arbete på distans upp till två dagar i veckan. 

 

Dina arbetsuppgifter

Vårt uppdrag är att stödja och hjälpa medborgarna enligt gällande lagstiftning och politiska riktlinjer. Vi har som mål att vara en attraktiv arbetsgivare som utvecklar, motiverar och behåller våra medarbetare.I tjänsten ska du utreda om ansökta LSS insatser och boendestöds insatser enligt SoL.  Du ska i din roll göra utredningar genom att inhämta relevant information för att sedan följa upp besluten för respektive ärende. I arbetet samverkar du aktivt med andra aktörer såväl interna som externa, exempelvis boendestöd, LSS enheten, socialtjänstens öppenvård och vuxengrupp, omsorgen, hälso- och sjukvård och skola. Det finns en erfarenhet kollega som man arbetar med i ett nära samarbete. 

Din profil

Du har en socionomexamen och kunskap om LSS lagstiftningen. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och har grundkunskaper i handläggning och kan tillämpa det i det dagliga arbetet.  Du har ett bra omdöme, gör korrekta avvägningar och prioriteringar i det dagliga arbetet och i bedömningar. Du klarar av att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut samt har en god analytisk förmåga.

Som person behöver du ha en personlig mognad, vara trygg, stabil samt ha en god självinsikt. Du behöver kunna se relationer i sina rätta perspektiv och skilja på det personliga och professionella och förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen.

Du behöver ha en god samarbetsförmåga och kunna arbeta bra tillsammans med dina kollegor och klienter. Där behöver du kunna lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du ska även kunna vara lugn och kontrollerad i stressade situationer och behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker. Det är viktigt att kommunicera på ett tydligt sätt och genom det säkerställa att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.

B-körkort för manuell växellåda är ett krav för tjänsten. Datafärdigheter och vana att arbeta med olika IT lösningar. För att bli aktuell för anställningen behöver du uppvisa utdrag ur polisen belastningsregister för enskilda personer enligt 9 § 1. Du hittar blanketten för att beställa utdraget på www.polisen.seVi tillämpar individuell lönesättning.

Vi erbjuder dig

För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.

Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs 

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se

Din ansökan

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.

Sista ansökningsdatum är 23 augusti och rekrytering sker fortlöpande. Tillsättning sker efter överenskommelse.

Katja Vestling

Avdelningschef Myndighet, öppenvård och LSS 

0247-80 262

Facklig representant, SSR, kontakta kundtjänst 0247-80000

Läs mer www.leksand.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Leksands kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 augusti 2024
  • Ansök senast: 22 augusti 2024

Besöksadress

Kommunhuset Torget 5
None

Postadress

Personalavdelningen
2029, 79380

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024