LSS-/SoL-handläggare till Biståndsenheten

LSS-/SoL-handläggare till Biståndsenheten

Arbetsbeskrivning

-Ett jobb med plats för växtkraft
Söker du ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån målgruppens behov och samhällets krav? Trivs du med ett omväxlande arbete där den ena dagen inte är den andra lik? Då ska du läsa vidare!
Till Biståndsenheten söker vi en SoL/LSS-handläggare som vill arbeta med myndighetsutövning enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL).
En dag på Biståndsenheten
På Biståndsenheten arbetar enhetschef, biståndshandläggare, LSS/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi utreder rätten till stöd och omsorg enligt SoL och LSS, vi ansvarar för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga.
Tjänsten som LSS/SoL-handläggare innefattar handläggning inom båda dessa lagrum. Detta innebär att inhämta information, utreda, handlägga, fatta beslut och följa upp insatser utifrån gällande lagstiftning och dokumentationsföreskrifter. Vi dokumenterar och utreder enligt IBIC – individens behov i centrum.
I arbetet samverkar du med olika aktörer som till exempel företrädare (god man/förvaltare), anhöriga, omsorgens verksamheter och länssjukvården. Du har nära till kollegor och närmsta chef för att kunna bolla ärenden och vid behov arbetar vid med medhandläggarskap, det vill säga två handläggare i ett ärende.
I arbetet ingår att aktivt medverka i kvalitets- och utvecklingsarbetet på enheten som att medverka vid revidering av rutiner och riktlinjer, hålla sig uppdaterad gällande rättspraxis och delta i arbetsgrupper kring olika frågor.
Vi dokumenterar i verksamhetssystemet Viva och genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.
Utvecklas med glädje
Du kommer att ingå i vårt trainee- och mentorprogram som omfattar bland annat kompetensutveckling utifrån en individuell utvecklingsplan. Utöver det strävar vi efter en lägre arbetsbelastning genom färre antal ärenden per handläggare.
Din kompetens
Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig utbildning. Du har dokumentations- och datorvana och uttrycker dig väl i tal och skrift. Arbetet är självständigt och kräver både initiativ- och samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du har ett intresse för juridik.
Erfarenhet av handläggning utifrån LSS, SoL eller annan lagstiftning är meriterande, detta gäller även erfarenhet inom vård- och omsorg.
Ditt arbete präglas av brukarfokus, gott bemötande och omdöme. Du har god förmåga att prioritera och har förmåga att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med klienter, du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.
Förutom den formella kompetensen kommer stor vikt att läggas vid personliglämplighet.
Vid erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Körkort är ett krav för tjänsten
Övrig information
Tillsvidareanställning med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer hållas löpande under rekryteringsperioden så vänta inte med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KROKOMS KOMMUN Krokom
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2021
  • Ansök senast: 25 april 2021

Postadress

Offerdalsvägen 8
Krokom, 83580

Liknande jobb


25 november 2024