LSS/SoL-handläggare

LSS/SoL-handläggare

Arbetsbeskrivning

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?


Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 000 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Vi arbetar efter vår värdegrund där individens behov står i centrum. Våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.



Om oss
Myndighetsfunktionen är en samlad enhet som ansvarar för att utreda och besluta om insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler vid Lunds centralstation. Som anställd hos oss erbjuds du en trevlig arbetsplats med stort hälsofokus samt tillgång till förmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och förmånliga villkor när det kommer till semester och föräldraledighet. Läs mer om våra förmåner på www.lund.se/formaner.



Arbetsuppgifter
Är du utbildad socionom, tycker om att arbeta med människor och har ansvarskänsla? Då kanske detta är ett uppdrag för dig! Vi söker dig som vill arbeta som LSS/SoL-handläggare på enheten för personer med funktionsnedsättning inom Myndighetsfunktionen. Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling.

Som handläggare arbetar du med att säkerställa rättssäkerheten och delaktigheten enligt utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum). Du ansvarar för utredning, bedömning, beslut av bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt beställning till utförare/verkställare. I ditt uppdrag ingår även att medverka i metodutveckling och utveckling av rutiner samt samverka med andra myndigheter och organisationer.

För oss är det viktigt att du arbetar utifrån vård- och omsorgsförvaltningens värdegrund där individens behov står i centrum. Likaså arbetar du för en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor.



Kvalifikationer
Krav att du har socionom- eller social omsorgsexamen enligt tidigare gällande studieordning.

Vi ser gärna att du har kunskaper i tillämpning av gällande lagstiftning samt erfarenhet av handläggning enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

För tjänsten krävs att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, god organisationsförmåga samt kunskaper i administration och dokumentation. Det krävs även att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och medskapande.

Vi använder oss av dokumentationssystemen Procapita och LifeCare och ser gärna att du har erfarenhet av dessa system.

B-körkort krävs.

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 juli 2020
  • Ansök senast: 9 augusti 2020

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024