OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med oss och skapa en bättre vardag för Örebro kommuns medborgare? Har du erfarenhet av handläggning och vill vara med på vår utvecklingsresa? Då ska du söka denna tjänst som LSS/SoL-handläggare redan idag!
Om tjänsten
Vi utökar vår verksamhet och söker därför fler handläggare som kommer jobba med beslut utifrån LSS (Lagen om Service och Stöd) och SoL (Socialtjänstlagen). Hos oss får du ett varierande arbete, där du ansvarar för hela handläggningsprocessen och själv driver ditt arbete framåt. Tjänsten innebär att du har kontakt med människor som har olika funktionsnedsättningar, där du utreder deras rätt till olika insatser utifrån deras unika livssituation. Du bedömer stödbehovet utifrån rådande lagstiftning samt får en förståelse för individen hela livssituation som kan påverkas av flera olika faktorer så som psykiska, fysiska och sociala.
Som handläggare har du många olika kontakter med både interna och externa aktörer. De interna aktörerna kan exempelvis vara Förvaltningen för sociala insatser (FSI) medan de externa aktörerna kan vara Försäkringskassan eller privata bolag. Du kommer att arbeta i ett team med ca 20 andra handläggare. Vi jobbar kontinuerligt med utveckling och utbildar oss utifrån behoven som vi ser i vår omvärld. Sedan ett år tillbaka utreder vi utifrån IBIC (Individens Behov i Centrum). Vi utreder från medborgarens individuella behov, samt utifrån motiverande/ tillitsbaserad kommunikation.
Vi har kommit långt i vårt digitaliseringsarbete vilket öppnat upp för att du kan jobba på distans och kan anpassa ditt schema efter dina egna förutsättningar. Välkommen till en arbetsplats där vi växer och utvecklas tillsammans!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och SoL
• genomföra professionella samtal där du har rollen som samtalsledare
• medverka till att stärka den enskildes och närståendes inflytande och delaktighet
• följa upp och ompröva beviljade insatser/bistånd
• andra förekommande uppgifter så som deltagande i utvecklingsarbetet för verksamheten
Kompetenskrav
• examen från socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet
• B-körkort
Vi söker dig som har en stabil och trygg personlighet, och som har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. I rollen som handläggare är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du har även en god pedagogisk förmåga och anpassar sättet att förmedla budskap till mottagaren. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver. Vidare besitter du en god förmåga i att självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar bra såväl självständigt som i grupp och visar gott omdöme trots svåra omständigheter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av handläggning utifrån LSS
• erfarenhet av handläggning utifrån SoL
• erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättningar
• erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 4
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten SOU (skola, omsorg och uppföljning) är cirka 150 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Vi jobbar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning och uppföljning. Våra värdeord är rättssäkerhet, likvärdighet, service och samverkan.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 maj.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67