OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till en god service för Örebroarna samt ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Genom att jobba hos oss på Myndighetsverksamheten kan du vara med och göra skillnad – på riktigt!
Om tjänsten
Vi söker nu en ny handläggare till Omsorg och Stöd, LSS/SoL som tillhör Myndighetsverksamheten. Som handläggare hos oss jobbar du med att utreda och fatta beslut enligt gällande lagstiftning, i denna tjänst främst utifrån Lagen om stöd och service (LSS) men även delvis utifrån Socialtjänstlagen (SoL). Tjänsten innebär främst kontakt med människor som befinner sig i olika livssituationer men också av kontakt och samarbete med interna samt externa aktörer. De interna aktörerna kan exempelvis vara Förvaltningen för sociala insatser (FSI) medan de externa aktörerna kan vara Försäkringskassan eller privata bolag. Utöver rena handläggningsuppgifter har du även egna ansvarsområden och deltar aktivt i utvecklingsarbetet som bedrivs på avdelningen. Du kommer att arbeta i ett team med ca 20 andra handläggare. Gruppen innehåller även andra funktioner så som gruppledare, samordnare och planerare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och SoL
• följa upp och ompröva beviljade insatser/bistånd
• andra förekommande uppgifter så som deltagande i utvecklingsarbetet för verksamheten
Kompetenskrav
• högskoleexamen från socionomprogrammet (210 hp), alternativt sociala omsorgsprogrammet
• B-körkort
• erfarenhet av handläggning utifrån LSS
• erfarenhet av handläggning utifrån SoL
Som handläggare ska du kunna sätta dig in i andra människors situationer och se saker från deras perspektiv, vara lyhörd i ditt samarbete med andra och kunna relatera till dem på ett respektfullt sätt. Du är trygg i dig själv och har en god självinsikt samtidigt som du har intresse för att hjälpa andra människor. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar och snabbt kan ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver. Arbetet ställer krav på att du har en god kommunikativ förmåga och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vidare besitter du en god förmåga i att självständigt kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar bra såväl självständigt som i grupp och visar gott omdöme trots svåra omständigheter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsvariationer
• erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Vi består av cirka 170 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Avdelningen är under utveckling där man arbetar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 12 november 2020.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67