OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en del av vår växande verksamhet där du får chansen att påverka och utveckla? Jobbar du kanske redan med handläggning och önskar få nya erfarenheter? Ta chansen och sök tjänsten, vi erbjuder dig en ny utmaning hos oss Utredningsenheten LSS/SoL. Välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Som handläggare hos oss kommer du att jobba med beslut utifrån LSS (Lagen om Service och Stöd) och SoL (Socialtjänstlagen). Hos oss får du ett varierande arbete, där du ansvarar för hela handläggningsprocessen och själv driver ditt arbete framåt. Tjänsten innebär att du har kontakt med människor som har olika funktionsnedsättningar, där du utreder deras rätt till olika insatser utifrån deras unika livssituation. Du bedömer stödbehovet utifrån rådande lagstiftning samt får en förståelse för individen hela livssituation som kan påverkas av flera olika faktorer så som psykiska, fysiska och sociala.
Som handläggare har du många olika kontakter med både interna och externa aktörer. De interna aktörerna kan exempelvis vara Indvid- och familjeomsorg (IFO) medan de externa aktörerna kan vara Försäkringskassan eller privata aktörer. Vi jobbar kontinuerligt med utveckling och utbildar oss utifrån behoven som vi ser i vår omvärld. Sedan ett år tillbaka utreder vi utifrån IBIC (Individens Behov i Centrum). Vi utreder från medborgarens individuella behov, samt utifrån motiverande/ tillitsbaserad kommunikation.
Vi har kommit långt i vårt digitaliseringsarbete vilket öppnat upp för att du kan jobba på distans och kan anpassa ditt schema efter dina egna förutsättningar. Välkommen till en arbetsplats där vi växer och utvecklas tillsammans!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och SoL
• genomföra professionella samtal där du har rollen som samtalsledare
• medverka till att stärka den enskildes och närståendes inflytande och delaktighet
• följa upp och ompröva beviljade insatser/bistånd
• andra förekommande uppgifter så som deltagande i utvecklingsarbetet för verksamheten
Kompetenskrav
• examen från socionomprogrammet 210 hp eller sociala omsorgsprogrammet
• B-körkort
Vi söker dig som är trygg och stabil samt har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du trivs med att arbeta självständigt likväl som tillsammans med andra i ett team. I rollen som handläggare är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer/anpassar ditt sätt att förmedla budskap till dem du möter i arbetet. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver. Vidare har du en god förmåga att självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt dokumentera det som verksamheten kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av handläggning utifrån LSS
• erfarenhet av handläggning utifrån SoL
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättningar
• erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: 1 tillsvidareanställning och 1 vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överensommelse, vikariatet gäller perioden 1 maj 2023 till och med 1 maj 2024
Antal tjänster: 2
Vikariatet tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Socialförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 februari
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67