OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Utrednings- och behandlingsenheten (UBE) är en ny enhet sedan 1 januari 2022 där tidigare missbruksenheten har slagits samman med delar av barn och ungdomsenheten. Enheten är en av fyra enheter inom Individ och familjeomsorgen (IFO). Enheten består av familjerätt, beroendeteam, barn och ungdomsteam, våld i nära relationer, sociala insatsgruppen och lotsar. Varje team leds av en 1:e socialsekreterare, på enheten finns även en enhetschef och tre biträdande enhetschefer. Inom individ och familjeomsorgen finns även enheter så som mottagnings- och förebyggandeenheten, enheten för sociala insatser och försörjningsstöds- och rehabiliteringsenheten. På enheten möter vi dagligen Borlänges barn, ungdomar samt deras familjer och vi arbetar aktivt att stärka och stötta dem. På så sätt bidrar vi till att skapa en god grund för Borlänges framtid.
Du kommer att erbjudas IFO:s introduktionsprogram, utbildningar inom området samt kommunens ledarskapsutbildningar. Vi har även metodstödjare kopplat till enheten för stöd i bl a kvalitetsarbete och introduktion av nyanställda. Du kommer även att ingå i ett 1:e socialsekreterarnätverk med kollegor från de andra enheterna på IFO.
Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e socialsekreterare är det du som är våra fantastiska socialsekreterares närmsta arbetsledare och den som leder och fördelar arbetet i teamet.
Du coachar medarbetare och är med och driver utvecklingsarbeten. Du ansvarar för medarbetarsamtal och deltar i lönesamtal och i rekryteringsprocesser. Du samarbetar med andra både inom IFO men även externa samarbetspartners. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och ansvarar tillsammans med den för att förbättra enhetens dagliga arbete. Vidare ingår att implementera nya arbetssätt och rutiner i teamen. Arbetsmiljön är något vi prioriterar högt, det är därför viktigt att du bidrar i arbetet till att skapa en god arbetsmiljö och trivsel på arbetsplatsen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och har en dokumenterad erfarenhet från myndighetsutövning inom individ och familjeomsorg och särskilt meriterande är erfarenhet från barnutredningar, Signs of safety samt LVU. Du har gärna någon dokumenterad erfarenhet av att leda andra och något som utmärker dig, både som person och ledare, är att du är lugn och trygg - även i akuta situationer. Du ska ha ett tillitsbaserat ledarskap där medarbetarna är verksamhetens viktigaste resurs. Vidare är du van vid och trivs med att självständigt driva, vidareutveckla och strukturera ditt arbete. Vi arbetar för en enad individ- och familjeomsorg tillsammans med borlängebon så du behöver vara öppen, nyfiken i mötet med andra människor och ha en mycket god samarbetsförmåga.
Krav att du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. Har du även kunskaper i något annat språk så är det meriterande.
Körkort B är ett krav.
Vi hoppas att du nu känner dig redo att bli en del av vårt ledningsteam och ser fram emot att få välkomna dig till oss!
ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.