Magasinstrateg med samordningsansvar, Stockholm

Magasinstrateg med samordningsansvar, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Utmärkelsen "Sveriges modernaste myndighet 2023" vann Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM). Myndigheten driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak-Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. SMTM är en vänlig arbetsplats med en effektiv och ansvarsfull samarbetsorganisation som kännetecknas av nyfikenhet och tillit. Inom SMTM arbetar alla med det maritima och transporthistoriska kulturarvet med visionen om att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001 och vill även inspirera andra till att också agera för en hållbar framtid.

 

 

Vi söker dig som vill stödja vårt chefsteam med kvalificerad kompetens inom samlingsförvaltning och magasinsstrategiskt arbete i en processorienterad roll, där du ges stort eget ansvar och blir en länk i avdelningens arbete mot moderna magasinslokaler.

 

Om tjänsten

Som magasinstrateg är du den drivande kraften till såväl avdelningschef som enhetschefer inom samlingsområdet. Fokus för rollen är att samordna, planera, utveckla och driva arbetet med myndighetens magasinslokaler enligt den antagna magasinsstrategin. Du samlar in och sammanställer underlag för diskussion, beslut eller vidare beredning för avdelningens magasinsorienterade processer. Det görs i nära samarbete med chefer, medarbetare och andra berörda enheter. Du kommer också vara delaktig i avdelningens arbete med beredskapsfrågor kring undanförsel av museisamlingar. 

Du planerar och genomför arbetet självständigt och kommer i olika projekt fungera som projektledare för aktiviteter kopplat till magasinsfrågor. Du för interna dialoger med avdelningens samlingsenheter men också med andra funktioner inom myndigheten i syfte att realisera myndighetens magasinsstrategi. Du bidrar också till att utveckla metoder och arbetssätt inom avdelningen för att möta samlingsförvaltningens behov. Inom SMTM pågår många processer och projekt parallellt och du kommer samverka inom myndigheten för avdelningensledningens räkning, såsom medverkan till exempel i styr-, projekt- och referensgrupper.

 

Din kompetens och bakgrund

Du ska ha en akademisk eller högre utbildning inom museiorienterade ämnesområden, till exempel som konservator eller föremålsantikvarie. Du ska ha erfarenhet av projektledning, magasinsutveckling samt fastighetsfrågor rörande bevarandeaspekter för museisamlingar. Du har arbetat inom museiverksamhet och har stor förståelse för det moderna samlingsförvaltningsarbetet. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Vi ser också att du är väl förtrogen med olika typer av standarder inom samlingsområdet. Har du arbetat i en arbetsledande roll samt med magasinsplanering och flyttar är det meriterande. Du är van vid att jobba i långa projekt som kräver omfattande planering och logistisk samordning.

 

Dina egenskaper

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Du är noggrann, självständig och drivande och tycker om en varierad arbetsdag med arbetsuppgifter som involverar flera enheter. Då avdelningens processer och samarbeten är centrala för hela myndigheten krävs det att du har ett strukturerat och analytiskt arbetssätt och en hög organisatorisk och förutseende förmåga. Du skapar dig lätt en överblick och har god förmåga att prioritera ditt arbete och fokusera dina insatser där de bäst behövs. Du är en god kommunikatör och ställer gärna frågor för att öka din förståelse för olika områden. Du är tydlig och lyhörd och väljer att se lösningar i stället för problem. Hos oss får du arbeta nära en engagerad chefsgrupp som sätter stort värde på ovanstående, men också på en person som känner stolthet i att stödja andra.

 

Mer om oss

Rollen är placerad vid Avdelningen för form och innehåll. Avdelningen består av sex enheter med vardera en enhetschef samt en avdelningschef, vilka utgör avdelningsledningen. Avdelningen ansvarar för samlingsförvaltning, kunskapsproduktion, forskning, samarbeten med civilsamhället, marinarkeologiska uppdrag samt produktion och drift av utställningar för samtliga myndighetens museer i Stockholm, Karlskrona och Gävle, varför resor förekommer i tjänsten. 

På SMTM erbjuder vi dig ett arbetsupplägg som ger dig möjlighet att arbeta på distans när arbetet tillåter. Du har möjlighet att arbeta upp till 50 % på distans och övrig tid sitter du i våra lokaler. Vi erbjuder flextid, ett generöst friskvårdsbidrag och semester enligt avtal som sträcker sig mellan 28–35 dagar.

 

Anställning och lön

Tillsvidareanställning, heltid. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.

 

Kontaktpersoner

Sophie Nyman, avdelningschef: 08-519 558 28

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 25 augusti genom att registrera dig via länken till vår hemsida. Första intervjuer planeras att hållas den 9 september i Stockholm.

 

Övriga upplysningar

Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen innan du registrerar din ansökan. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsidentitet och uttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning, religion eller etnisk tillhörighet. 

SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Faran i fuktskadade hus

Sammanfattning

Liknande jobb


Förvaltare med personalansvar

Förvaltare med personalansvar

20 december 2024

Kundförvaltare till Bagarmossen

20 december 2024

19 december 2024