OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
SLA (Svensk Luftambulans) är ett, av regionerna i Värmland, Dalarna, Uppsala, Västra Götalandsregionen, Norrbotten och Västerbotten, helägt kommunalförbund.
SLA har som uppdrag att ansvara för den flygoperativa driften av ambulanshelikopter åt medlemmarna på aktuella baser. Flygoperativa verksamheten bedrivs i såväl dager som mörker, med och utan NVIS, VFR samt IFR. Underhållet bedrivs under eget Part-145 tillstånd. I samtliga regioner är helikoptern fullt utrustad för akut omhändertagande av patienter. SLA arbetar även för en gränslös verksamhet, det vill säga uppdrag kan genomföras i angränsande regioner samt in i Norge.
Se även https://svenskluftambulans.se/
Arbetsbeskrivning
Du kommer att få ett intressant och relativt självständigt jobb med att planera underhållet av våra H-145 helikoptrar. Arbetet sker i nära samarbete med verkstadspersonalen (Part-145) på våra
stationeringsorter och i vår hangar för tungt underhåll i Karlstad.
Din huvuduppgift kommer att tillsammans med teknisk chef representera SLA:s
Luftvärdighetsorganisation (CAMO) samt Underhållsorganisation (Part-145) och bevaka luftvärdigheten för vår flotta samt skapa förutsättningar för att bedriva ett effektivt underhåll av våra helikoptrar.
Tjänsten är en visstidsanställning på ett år med eventuell möjlighet till förlängning.
Arbetsuppgifter
• Planera och skapa arbetsordrar (Workorders) till underhållsverkstaden (Part-145).
• Planera reservdelsåtgång och lagerhållning i samarbete med underhållsverkstaden.
• Bevaka underhållsprogrammet (AMP).
• Bevaka och planera installationer av Service bulletiner (SB), Airworthiness directives (AD) och supplemental type certificate(STC).
• Uppdatera och arkivera Technical logs, Loggböcker, Arbetsordrar (technical records).
• Hålla det tekniska uppföljningssystemet uppdaterat (Gannet).
• Agera mellanhand mellan Part-CAMO, Part-145 och flygplanstillverkaren vid underhåll, modifieringar och reparationer.
• Rapportera flygtidsuttag och annan information till flygplanstillverkare enligt rutin.
• Rapportera till Transportstyrelsen enligt rutin.
Kvalifikationer
Vi tror att du har en relevant ingenjörsexamen inom flygplansunderhåll, maskinteknik, elektroteknik
eller motsvarande relevant arbetserfarenhet, samt några års erfarenhet från arbete med fortsatt luftvärdighet av helikoptrar. Som alternativ kan du ha ett Part-66 certifikat med några års erfarenhet av underhåll av helikoptrar inom en ledande roll.
Du har god kännedom av EASA regelverket Continuing Airworthiness Regulation (EU) No 1321/2014 Annex I (Part-M,Part-CAMO) and Annex II (Part-145) är ett krav.
Erfarenhet av Gannet är meriterande även dokumenterad erfarenhet av CAMO arbete för en helikopterflotta och verksamhet lik SLA:s är meriterande.
Mycket goda kunskaper svenska och engelska i såväl tal som skrift är ett krav.
Vi ser att du är en självständig person som planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsplaner, är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger stor vikt vid att man lever upp till dessa.
Då det ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav.
https://www.regionvarmland.se/berattelser
Övrigt
I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.