OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en spännande bransch där du i din roll som strategisk inköpare arbetar nära verksamheten samt har möjligheten att vara med och påverka?
Om arbetsplatsen
Inköpsavdelningen består idag av 10 personer som arbetar koncernövergripande med kategoribaserat inköp. Vi ansvarar bl.a. för upphandling, avtal, förhandling och orderhantering. Gruppen präglas av ett högt engagemang och vår strävan är att vara branschledande i vår bransch inom inköp. Nu söker vi dig som vill vara del en av det här teamet och bidra till vår fortsatta utveckling.
Dina arbetsuppgifter
Som strategisk inköpare kommer du att arbeta nära och i samråd med berörda avdelningar och enheter och just den här tjänsten är inriktad i vår kategori Entreprenad Ledningsnät. Det innefattar bl.a. inköp/upphandling av entreprenader på ledningsnäten (VA-nät, fjärrkyla, fiber) samt mottagningsstationer.
Du kommer bland annat att;
• Leda det tvärfunktionella kategoriteamet och ansvara för fortsätt utveckling
• Definiera, förankra och implementera relevant försörjningsstrategi för kategorin
• Att genom inköp/upphandling säkerställa att behov av vara och/eller tjänst från verksamheten tillgodoses utifrån rätt funktion, till rätt kvalitet, till rätt pris vid rätt tillfälle.
• Mäta, följa upp och rapportera mätetal för kategorin
• Förhandla och upprätta avtal i enlighet med lagar och regler
• Tillsammans med strategisk- och taktisk inköpare upprätthålla och leda en leverantörsbas som är finansiellt stark, teknisk kompetent och strategiskt anpassad
Du arbetar med flera upphandlingar samtidigt, med eget projektledaransvar och ansvarar dels för att affärsmässigheten i alla dina leverantörskontakter samt för affärsrelationen med upphandlade leverantörer inom de specifika kategorierna. Du deltar också i vårt ständiga utvecklingsarbete med målet att kunna göra ännu bättre affärer.
Din profil
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning som är relevant, har arbetslivserfarenhet av inköp på strategisk nivå samt har erfarenhet av entreprenadupphandling. Vidare ser vi att du har erfarenhet av att arbeta med inköpsstrategier, leda större leverantörsförhandlingar och du har arbetat med kategoribaserat inköp. Har du arbetat i liknande bransch är det starkt meriterande liksom om du har erfarenhet av LUF.
Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, är duktig på både muntlig och skriftlig framställning. Goda datakunskaper är viktigt.
För att lyckas i rollen ser vi att du har förmågan att självständigt bedriva upphandlingsarbete samt söka de svar och samarbeten som krävs för att lösa uppgiften. Du påvisar god affärsmässighet, är skicklig på att kommunicera och presentera på ett engagerande sätt och du har lätt för att skapa goda relationer med interna så väl som externa intressenter och leverantörer. Dina beslut baserar du på fakta, tack vare ditt goda omdöme och din analytiska förmåga. Du vågar utmana och tycker det är roligt att göra affärer.
Du identifierar dig med våra värderingar Vi vill framåt, Vi är modiga och Vi bryr oss.
Vi kommer att aktivt påbörja arbetet med ansökningarna efter sista ansökningsdag.
Övrigt
Mälarenergi är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Denna tjänst är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare hos Mälarenergi det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. Jobba hos oss - förmåner
Vill du veta var vi finns? Se arbetsplatsen på karta här.
Om Mälarenergi AB
Vill du göra skillnad där du är?
På Mälarenergi är vi över 700 medarbetare som hela tiden jobbar med att göra din och hundratusentals andra människors vardag i Mälardalen bättre. Ett arbete som bidrar till att göra närområdet, samhället – ja, till och med världen – lite bättre. Våra produkter och tjänster utgör grunden i flera viktiga samhällsfunktioner, som energi -, vatten – och bredbandslösningar.
Dessutom säljer vi el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Wallström