OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Malmö tingsrätt är en av landets största tingsrätter med omkring 150 anställda.
Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället.
Malmö tingsrätts kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar – tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, samt en renodlad brottmålsavdelning.
På varje avdelning finns dessutom viss specialisering. Tingsrätten har även en administrativ enhet med tillhörande serviceenhet.
Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats för våra engagerade, ansvarstagande och delaktiga medarbetare, och vi finns i trevliga lokaler i centrala Malmö.
Nu söker vi minst en domstolshandläggare. Anställningen är tillsvidare, på heltid. Malmö tingsrätt tillämpar 6 månaders provanställning.
Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Arbetet innebär
Som domstolshandläggare hos oss arbetar du som del av tingsrättens administrativa nav. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att förbereda mål inför förhandling, föra anteckningar och protokoll vid förhandling, bevaka frister, ha kontakt med parter, ombud och myndigheter samt expediera domar. I samarbete med domare, notarier och övrig personal verkar du för att tingsrättens mål avgörs på ett snabbt och rättssäkert sätt med hög kvalitet. Din närmaste chef är handläggarchefen på den avdelning som du placeras på.
Även om helgarbete inte är aktuellt i dagsläget kan det komma att bli aktuellt i framtiden.
Kvalifikationer
Du har gymnasiekompetens eller motsvarande. För arbetet relevant eftergymnasial utbildning, t. ex. till Paralegal är meriterande. Erfarenhet av arbete inom administration är ett krav. Om denna erfarenhet är från offentlig förvaltning är det meriterande, gärna från någon av de myndigheter som vi dagligen kommer i kontakt med i vårt arbete, såsom Åklagarmyndigheten, Polismyndigheten och Kriminalvården. Särskilt meriterande är det om din administrativa erfarenhet är från allmän domstol. Erfarenhet av arbete i IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem är ett krav.
Som person är du bra på att anpassa dig efter din omgivning och de situationer som du ställs inför i arbetet. Vidare är du en god kommunikatör vilket innebär att du tar till dig och förmedlar information på ett tydligt och enkelt sätt. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga, är bra på att planera utifrån kort- och långsiktiga mål samt tar initiativ till att lösa de utmaningar som du ställs inför i arbetet.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Därför kan testning komma att bli aktuell för dig, som en del i rekryteringsprocessen.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.