OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Om Malmö tingsrätt
Malmö tingsrätt är en av landets största tingsrätter med omkring 150 anställda, tillsammans med övriga domstolar i landet är utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället.
Malmö tingsrätts kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar – tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, samt en renodlad brottmålsavdelning. På varje avdelning finns dessutom viss specialisering. Tingsrätten har även en administrativ enhet med tillhörande serviceenhet.
Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats för våra engagerade, ansvarstagande och delaktiga medarbetare, och vi finns i trevliga lokaler i centrala Malmö.
Nu söker vi minst en handläggare till vår serviceenhet. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid. Malmö tingsrätt tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Arbetet innebär
Serviceenheten på Malmö tingsrätt består av medarbetare inom flera olika yrkeskategorier. Här arbetar vi med registratur, arkiv, utlämnande av allmänna handlingar, häktningsutsättning, nämndemannasamordning, vaktmästeri, säkerhetsfrågor med mera
Serviceenhetens målsättning är att skapa goda förutsättningar för ett rättssäkert och effektivt sätt hantera och avgöra de mål och ärenden som kommer in till domstolen samt att ge ett gott stöd och service till allmänheten och andra aktörer som kommer i kontakt med domstolen.
Som handläggare på serviceenheten kommer du att arbeta med uppgifter inom registraturen och/eller arkivet. Detta innefattar främst att förbereda tingsrättens handlingar för slutlig arkivering, registrering av nya mål, utsättning av häktningsförhandlingar, utlämnande av allmänna handlingar och administration kring våra nämndemän. Utöver detta kan det tillkomma andra förekommande uppgifter på serviceenheten.
I arbetet ingår även att tillsammans med din chef och övrig personal driva arbetet framåt t ex i införandet av e-arkiv och annan digitalisering av målhanteringen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har gymnasiekompetens eller motsvarande. För arbetet relevant eftergymnasial utbildning, t. ex. inom arkiv- och informationsvetenskap, är meriterande. Erfarenhet från arbete med arkivfrågor och registratur är meriterande. Särskilt meriterande är om denna erfarenhet är från offentlig förvaltning. Det är även meriterande om du har erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete t ex genom att ta fram styr- och rutindokument. Du har god datorvana och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Som person är du entusiastisk, positiv och har en förmåga att anpassa dig efter vad situationen kräver. Du ser helheter och prioriterar utifrån övergripande strategier och har lätt för att ta till dig ny kunskap och använda den på ett flexibelt sätt för att effektivt uppnå mål. Vidare har du en förmåga att dela med dig av information och bidra till förtroendefullt samarbete med personer på olika nivåer i organisationen, och i samverkan utveckla dina och andras idéer.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Därför kan testning komma att bli aktuell för dig, som en del i rekryteringsprocessen.
Övrigt
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.