OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Om Malmö tingsrätt
Malmö tingsrätt är en av landets största tingsrätter med omkring 160 anställda.
Tillsammans med övriga domstolar i landet är utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället.
Malmö tingsrätts kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar – tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, samt en renodlad brottmålsavdelning. På varje avdelning finns dessutom viss specialisering. Tingsrätten har även en administrativ avdelning.
Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats för våra engagerade, ansvarstagande och delaktiga medarbetare, och vi finns i trevliga lokaler i centrala Malmö.
Nu söker vi minst en domstolshandläggare till vår enhet för registratur och arkiv. Anställningen är ett nio månader långt vikariat, på heltid, med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Arbetet innebär
Enheten för registratur och arkiv ansvarar för ett flertal verksamhetskritiska funktioner såsom registratur, häktningsmottagning, nämndemannahantering samt arkiv.
Målsättningen är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för ett rättssäkert och effektivt sätt hantera och avgöra de mål och ärenden som kommer in till domstolen samt att ge ett gott stöd och service till allmänheten och andra aktörer som kommer i kontakt med domstolen.
Som domstolshandläggare på enheten kommer du att arbeta med uppgifter inom registraturen och/eller arkivet. Detta innefattar främst att förbereda tingsrättens handlingar för slutlig arkivering, registrering av nya mål, utsättning av häktningsförhandlingar, utlämnande av allmänna handlingar och administration kring våra nämndemän. Utöver detta kan det tillkomma andra uppgifter som förekommer på enheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lägst gymnasiekompetens eller annan motsvarande utbildning samt aktuell erfarenhet från att ha arbetat med administration och service. God datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska är ett krav.
Som person är du entusiastisk, positiv och har en förmåga att anpassa dig efter vad situationen kräver. Du ser helheter och prioriterar utifrån övergripande strategier och har lätt för att ta till dig ny kunskap och använda den på ett flexibelt sätt för att effektivt uppnå mål. Vidare har du en förmåga att dela med dig av information och bidra till förtroendefullt samarbete med personer på olika nivåer i organisationen, och i samverkan utveckla dina och andras idéer.
Övrigt
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Därför kan testning komma att bli aktuell för dig, som en del i rekryteringsprocessen.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.