OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Om Malmö tingsrätt
Malmö tingsrätt är en av landets största tingsrätter.
Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället.
Vår kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar – tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, samt en renodlad brottmålsavdelning. Vi har även en administrativ avdelning som stödjer kärnverksamheten.
På domstolen är vi omkring 160 medarbetare som tillsammans arbetar för att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. I organisationen bedrivs en kontinuerlig verksamhetsutveckling och vår arbetsplats kännetecknas av engagemang, ansvarstagande och delaktighet.
Nu söker vi minst en domstolshandläggare med placering på administrativa avdelningens enhet för registratur och arkiv. Anställningen är ett 12 månader långt vikariat på heltid, med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Arbetet innebär
Du kommer huvudsakligen arbeta med utlämnande av allmänna handlingar på beställningar som du primärt tar emot via mejl eller telefon, samt förbereda tingsrättens handlingar för slutlig arkivering i ett arbetslag som ansvarar för ordningen i våra arkiv. I viss utsträckning kan även andra uppgifter bli aktuella, exempelvis registrering av nya mål, utsättning av häktningsförhandlingar, och administration kring våra nämndemän samt andra förekommande uppgifter på enheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning. Vidare ska du ha erfarenhet av arbete i arkiv. Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av administrativt arbete inom staten. Viss erfarenhet från arbete med service, såsom arbete i reception är meriterande.
Då arbetet till stor del utförs digitalt krävs det att du tidigare har arbetat i IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem.
För att lyckas i rollen som domstolshandläggare behöver du ha en väl utvecklad samarbetsförmåga och vara bra på att anpassa dig efter olika situationer. Du är en god kommunikatör vilket innebär att du tar till dig och förmedlar information på ett tydligt och enkelt sätt. Du har lätt för att skaffa dig en helhetsförståelse för administrativa flöden och kan därefter prioritera, planera och ta egna initiativ inom ramen för ditt arbete. Vidare är du medveten om dina styrkor och svagheter samt när hjälp behövs för andra för att få jobbet gjort på ett effektivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Därför kan testning komma att bli aktuell för dig, som en del i rekryteringsprocessen.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.