OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential.
För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:
- Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
- Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.
Vision och värdegrund
Maltesholmsskolan kan beskrivas med våra honnörsord: ÖPPENHET, ORDNING OCH REDA, GODA KUNSKAPER.
Maltesholmsskolan ska vara den bästa skolan för varje elev och där skolan ska vara en viktig friskfaktor för elevernas fortsatta studier och samhällsengagemang. Att eleverna klarar kunskapsmålen i skolan är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn för en framtida god hälsa och utveckling. Undervisningen och de olika aktiviteterna i skolan bygger på omväxlande arbetssätt där elevernas olika förmågor lyfts fram vilket skapar möjlighet att bearbeta kunskap på många olika sätt.
Vår värdegrund bygger på "Alla är olika, alla är lika viktiga, alla ska vara med. Tillsammans skapar vi en bra skola" och våra trivselpunkter är: "Visa respekt för dig själv, Visa respekt för andra, Visa respekt för våra saker och vår miljö."
Arbetsplatsbeskrivning
Maltesholmsskolan ligger i Hässelby Strand med närhet till naturen. Mälaren och Grimstaskogen ligger bara ett stenkast från skolan. Maltesholmsskolan har tre verksamhetsformer: grundsärskola, förskoleklass samt grundskola årskurs 1 till 6. Skolan är byggd 1958 och har idag ca 470 elever fördelade på tre förskoleklasser med heldagsomsorg, 14 grundskoleklasser årskurs 1-6, en grundsärskoleklass årskurs F-6, skolbarnsomsorg för elever i grundsärskola, årskurs F-3 samt mellanstadieverksamhet för elever i årskurs 4-6.
Läs mer på https://maltesholmsskolan.stockholm.se/
Arbetsbeskrivning
I uppdraget som speciallärare ansvarar du tillsammans med skolledning och övriga i elevhälsoteamet för att elevhälsans insatser på bästa sätt bidrar till elevernas måluppfyllelse och att eleverna ges goda förutsättningar för lärande. Du kommer att ingå i EHT som strävar efter att utvecklas för att arbeta mer främjande och förebyggande. I vårt team ingår rektor, tre biträdande rektorer, specialpedagoger, kurator och skolsköterska. Vi tror på ett nära samarbete med pedagogerna och vill finnas som ett stöd för dem i deras arbete.
Du ingår i skolans EHT-team, handleder pedagoger, undervisar och stöttar i huvudsak i klassrum. Det kan även förekomma att du undervisar elever enskilt och i mindre grupper. Du kommunicerar med föräldrar och pedagoger, genomför årliga screeningar i samarbete med lärare, skriver åtgärdsprogram, pedagogiska utredningar och annan dokumentation. Du arbetar nära skolledningen och kommer med förslag på anpassningar och är med och tänker kring en bra lärmiljö i syfte att utveckla elevhälsoarbetet och elevernas måluppfyllelse. Ditt dagliga arbete och ansvar kommer att riktas framförallt mot förskoleklass till årkurs 3, men med ett nära samarbete med specialpedagoger som har inriktning mot årskurs åk 4-6 samt grundsärskolan.
Du har en övergripande ansvar för skolans särskild undervisningsgrupp på lågstadiet samt med lärare som arbetar med tidig intensivinlärning beträffande läsförmågan och matematik. Tillsammans med skolledningen arbetar du fram strukturer och innehåll i studiedagar och ämneskonferenser på skolan utifrån skolans resultat.
Tjänsten kan eventuellt kombineras med en utvecklingslärare-tjänst.
Som utvecklingslärare i specialpedagogik vid Maltesholmsskolan arbetar du för att främja skolutveckling beträffande elever med större utmaningar/stora behov i kunskapsinlärningen samt arbete med differentiering, ledning och stimulans samt med extra anpassningar av undervisningen för att möta alla elevers olika behov och utveckla det kollegiala lärandet på skolan. Du ingår också i skolans pedagogiska utvecklingsgrupp tillsammans med andra utvecklingslärare och förstelärare. I detta uppdrag förväntas du aktivt delta i skolans övergripande utvecklingsarbete och arbetar för och med de beslut som vi tillsammans arbetat fram.
Kvalifikationer
Du är grundskollärare med en påbyggnadsutbildning till specialpedagog eller speciallärare. Du har erfarenhet av komplicerade inlärningssituationer samt att ge råd, stöd och vägledning till EHT-gruppen samt skolans pedagoger och övrig personal. Vidare har du erfarenhet av arbete med elever med dyslexi samt neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom autism, adhd och språkstörning. Du är kunnig i olika kartläggningsmaterial samt metoder kring analys av elevernas behov.
Vi söker dig som ser språkutvecklande arbetssätt som en självklarhet. Du är engagerad och driven och ser alla elevers potential! Du tycker att det är viktigt att samarbeta och vill ha ett nära samarbete med dina kollegor. Vi ser att du har en positiv inställning och tycker om att samarbeta.
Vi söker dig som är trygg, stabil och har god självinsikt i din yrkesroll. Du har förmåga att skapa goda relationer och kan kommunicera väl med elever, vårdnadshavare och övrig personal. Som person kan du inspirera och engagera eleverna och möta dem utifrån deras individuella förutsättningar. Din pedagogiska förmåga är hög och du har god förståelse för människors olika förutsättningar för inlärning. Du är öppen, nytänkande och har modet att våga titta även på din egen undervisning och utveckling. Du strävar efter att ditt arbete ska hålla hög kvalitet och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har ett starkt intresse för ditt arbete och underhåller kontinuerligt dina kunskaper. Vi fäster stor vikt vid såväl din profession som din person! Vi kommer att intervjua fortlöpande.
Känner du att denna beskrivning passar in på dig tveka inte att söka till oss. Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.