OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Arbetsplatsbeskrivning
Mariaskolan är en F-9-skola i stark utveckling.
Skolan ligger på Södermalm med centrala Stockholms alla pedagogiska möjligheter samtidigt som vi har Tantolunden med stora grönområden runt hörnet. Mariaskolan har idag ca 830 elever och ca 100 tillsvidareanställd personal.
Vårt arbete med att stötta alla elevers kunskapsutveckling är en process i ständig utveckling. Vi utgår från ett helhetsperspektiv där vi tar tillvara allas kompetens. Vi strävar efter att vara ett team och arbetar med och för varandra. Tillsammans med våra kompetenta elever och medarbetare skapar vi den bästa skolan för just våra elever. Våra ledord är Kamratskap, Respekt, Ansvar och Mod, som bildar ordet KRAM, och leder både våra elever och medarbetare varje dag.
Kontinuerlig kompetensutveckling är en självklarhet för oss. Till exempel har all lärarpersonal tagit del av Skolverkets omfattande kompetensutvecklingsinsats ”Specialpedagogik för lärande” och hela elevhälsoteamet av SPSM:s kurs ”Att höja skolans elevhälsokompetens”. Vi arbetar dagligen för att uppnå en excellent undervisning samt tillgängligt lärande såväl i skolan som i fritidshemmet.
På Mariaskolan har alla elever tillgång till varsin iPad som stöd för sitt lärande och för en varierad och tillgänglig undervisning med digitalt stöd.
Vår personal trivs i skolan och det innebär att det finns kompetens, nyfikenhet och samarbetsglädje i personalgruppen.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av att undervisa i grundskolans lägre årskurser, åk F-3. Tjänsten är en ferietjänst och ett vikariat för höstterminen 2024 med eventuell förlängning under vårterminen 2025.
Vi tänker att du är nyfiken och tycker det är viktigt och roligt med lärande, utveckling och nya utmaningar. Du är också trygg och stabil i dig själv och i mötet med kollegor, elever och vårdnadshavare.
I det här uppdraget arbetar du som klasslärare i ett av lågstadiets årskursteam tillsammans med lärarkollegor och kollegor i fritidshemmet. Du och ditt team samverkar och samspelar för att utifrån gällande styrdokument skapa bästa möjliga förutsättningar för elevernas utveckling och lärande och för en likvärdig och kvalitativ utbildning. Genom dina gedigna ämneskunskaper skapar du kreativa lektioner som väcker elevernas intresse och får dem att känna att skolan är meningsfull.
Du ansvarar för att på ett professionellt sätt planera för och genomföra din undervisning samt att följa upp, analysera och utvärdera effekterna av densamma, enskilt och tillsammans med eleverna och teamets kollegium. Du är mentor för din grupp och ansvarar för att systematiskt och utifrån adekvata bedömningsunderlag följa upp dina elevers kunskapsutveckling.
Du förväntas ha en god, regelbunden och tillitsfull kontakt med vårdnadshavare.
Kvalifikationer
Dokumenterad erfarenhet av undervisning i grundskolans lägre årskurser, åk F-3.
Utmärkta ledaregenskaper och stark förmåga till relationsskapande och därmed förmåga att skapa en trygg lärmiljö för eleverna.
God förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap och förmåga att prioritera, anpassa och variera din undervisning och kommunikation därefter, för att både vägleda och utmana.
God insikt i och kunskap om skolans styrdokument vilket genomsyrar ditt dagliga arbete.
Väl förtrogen med digitala lärverktyg och behärskar officepaketet. Har erfarenhet av att kommunicera och ta till dig digital information med hjälp av t.ex. Teams. Det är en självklarhet för dig att ha digitala lektionsplaneringar och koppla upp din enhet till projektorn för visuellt stöd.
Självständig och värdesätter samtidigt samarbete med kollegor och bygger därigenom din egen och er gemensamma kompetens och utveckling. Delar gärna med dig av dina kunskaper och är samtidigt öppen för andras tankar och idéer. Tar stort ansvar med syfte att utveckla hela skolan.
God kännedom om funktionsvariationer inom NPF samt praktisk erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd.
Behärskar det svenska språket väl i tal och skrift.
Väl förtrogen med och lever upp till de yrkesetiska principerna för lärare samt har förmågan att verka för demokratiska värderingar och utgår från att alla elever är lika värda.
Övrigt
Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under rekryteringsperioden.
Tillträde den 12 augusti 2024.
Varmt välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.