OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättvik – där tradition möter framtid!
Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare; mycket tack vare vårt gedigna hållbarhetsarbete.
Samhällsutvecklingsförvaltningen arbetar med mark och planering, miljö och byggande, näringsliv, kultur, ungdom och fritid. Hos oss arbetar cirka 40 medarbetare. Förvaltningen har en bred verksamhet som berör alla som på något sätt verkar i eller besöker Rättviks kommun. Vårt samlade uppdrag innebär att göra det attraktivt för nuvarande och potentiella invånare, företag och besökare att bo, leva, verka och investera i vår kommun.
Beskrivning
Rättviks kommun och samhällsutvecklingsförvaltningen omorganiserar nu för att sätta extra fokus på mark- och planfrågor.
Ambitionen är att bygga en modern organisation där vi både skapar kontinuitet genom egna anställda, men också tillsätter resurser och öppnar för extern expertis både i form av konsulter och via mellankommunala samarbeten.
Vi vill skapa en samhällsutveckling i toppklass och det här är ett nytt organisatoriskt grepp för oss, där du kommer att spela en nyckelroll för hur väl vi lyckas!
Arbetsuppgifter
Markansvarig har hela Rättviks markinnehav som sitt arbetsfält. Det innebär att hen arbetar med varierande uppgifter från strategiska markfrågor till arrenden och initiativtagare och drivkraft i exploateringsprocesser.
Enheten ska under 2020 börja arbeta enligt en ny modell där vi dels arbetar med egen personal, men också använder konsultstöd för att klara vissa uppdrag och arbetstoppar. På det viset vill vi skapa kontinuitet i arbetet men också tillgängliggöra specialkompetenser och förstärkt kapacitet vid behov.
Rollen innebär att jobba med befintligt innehav, köpa in mark och initiera förädling av mark för att arbeta strategiskt med kommunens utveckling i fysisk mening. En viktig del i arbetet är att ha kontakt med lokala markägare och exploatörer.
Den markansvarige ska också ansvara för markförvaltningen och arbeta med kommunens skiftande markinnehav i form av mark, dammar, naturområden mm samt kunna hantera avtal, arrenden och andra fastighetsjurisdiska frågor kopplade till dessa. Rollen innebär både externa kontakter med andra markägare, hyresgäster och arrendatorer men också internt samarbete med förvaltningens övriga enheter, räddningstjänst, ledningsdragande verksamheter, kommunala bolag m fl.
Kvalifikationer
Den vi söker ska ha gedigen erfarenhet från arbete med markfrågor i liknande kommuner. Vi tror att du har en grundutbildning som lantmätare, väg- och vattenbyggare eller motsvarande kunskaper/erfarenheter. Du ska vara kunnig i fastighetsjuridik. Det är meriterande om du har vana att leda olika samhällsbyggnadsprocesser och arbetsgrupper.
I rollen krävs att du är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du är van att ta ansvar och kan hantera frågeställningar på en strategisk nivå.
Villkor
Heltid, men omfattning kan anpassas om sökande har särskilda önskemål.
Om arbetsgivaren:
Som anställd i Rättviks kommun omfattas du av kollektivavtal som ger en mängd förmåner, bl.a. tjänstepensionsavsättning. Utöver det erbjuder vi också till exempel friskvårdsbidrag, semesterväxling och olika hälsofrämjande aktiviteter via KomFri. Vi skapar förutsättningar för utvecklande arbetsplatser med trygga ledare och medarbetare. Vi strävar efter att du ska känna arbetstillfredsställelse och att du gör skillnad i ett av Sveriges Viktigaste Jobb! För dig som sökande har vi också möjlighet att erbjuda medflyttarservice, se vidare på www.rekryteringslots.se. Vi undanber oss alla erbjudanden från annons- och rekryteringsföretag för denna tjänst.
Välkommen med din ansökan!