Marketing Automation Specialist - E-commerce

Marketing Automation Specialist - E-commerce

Arbetsbeskrivning

Spendrups är på en spännande digitaliseringsresa där E-handeln är ett högt prioriterat utvecklingsområde! Vi har en tydlig målbild att skapa framtidens e-handelsupplevelse för våra kunder inom Restaurang och Systembolaget genom stort fokus på kundupplevelsen. Hos oss på Spendrups, Sveriges ledande bryggeri, får du jobba med fantastiska produkter och passionerade kollegor som gillar att lyckas tillsammans och ha roligt ihop längs vägen.

Ansvar och huvudsakliga arbetsuppgifter

Vi söker nu dig som vill vara med och utveckla Spendrups digitala kundmöte med Sveriges restaurangmarknad. Du blir medlem i vårt E-commerce team och ditt huvudsakliga ansvar kommer vara att skapa personaliserade kundresor genom Sales Force Marketing Cloud, vårt system för marketing automation. Rollen har ett utpräglat kommersiellt fokus men även ett ansvar för att transaktionell information når våra kunder vid precis rätt tillfälle. Genom noggranna segmenteringar och uppföljning skapar du träffsäkra utskick med personaliserat innehåll som skapar ett värde för våra kunder. Du ansvarar för utvecklingsplanen för Marketing Automation och kravställer mot bl.a. Spendrups IT-avdelning samt externa utvecklingspartners. Gällande content arbetar du nära content manager.

Tillsammans med teamet som idag består av fyra medarbetare jobbar vi tätt tillsammans för att ta oss närmre vårt långsiktiga mål. Det innebär att även andra arbetsuppgifter såsom utveckling av användarvänlighet på sidan, personalisering, framtagande av innehåll till sajt och konverteringsoptimering kan förekomma.

Som MA-specialist bu blir en del av ett team med högt i tak och en positiv framåtanda och får här en unik möjlighet att skapa dig en bred kunskap kring e-handel. Vi arbetar tätt tillsammans och hjälps åt när det hettar till, därför kommer rollen även att innebära en bredd av e-handelsrelaterade arbetsuppgifter.

Rollen omfattar bland annat:

- uppsättning och anpassning av MA-aktiviteter i Sales Force Marketing Cloud
- kartlägga olika steg i kundresan och analyserar målgrupper där du delar upp dem i relevanta segment
- sätta upp målgruppsanpassade digitala kommunikationsflöden
- sammanställa resultat, kommande satsningar och presenterar för intressenter internt
- genomföra och utvärdera digitala kampanjer
- testa, följa upp och optimera olika former av digital kommunikation för att maximera konvertering
- skapa roadmap för vidareutveckling av Marketing Automation.
- driva digital försäljning och beteendeanalys som ska leda till konkreta förbättringsförslag
- övriga kortsiktiga och långsiktiga initiativ som ska bidra till att vi når våra mål


Vi ser gärna att du

- har en relevant utbildning inom e-commerce
- har minst 3 års erfarenhet av en liknande roll
- har goda kunskaper av att arbeta i SalesForce Marketing Cloud och CRM
- kan bygga upp urval från databaser genom SQL
- har erfarenhet av att driva konvertering och att jobba mot uppsatta KPI:er
- har erfarenhet av att skriva inspirerande texter samt hanterar bildredigeringsprogram


Personlighet

Vi söker en trygg, målmedveten och engagerad medarbetare med ett tydligt kommersiellt fokus som triggas av utmaningar och av att skapa framgångsrika affärer. Du har erfarenhet av att arbeta med kundbeteenden online och vet vad som bygger värde och kund. Du är initiativtagande och van att driva ditt eget arbete men har också lätt för att samarbeta med andra på ett prestigelöst och flexibelt sätt. Du är analytiskt lagd och kan omvandla insikter till konkreta handlingsplaner. Som person är du lyhörd och kommunikativ och bidrar med energi och en positiv attityd till personer i din omgivning. Vi hoppas att du likt oss gillar mat och dryck.

Sista ansökningsdag: 9 oktober
Tillträdesdag: efter överenskommelse
Varaktighet/arbetstid: tillsvidare/provanställning
Placeringsort: i våra fina nya lokaler på Sankt Eriksgatan 119, Vasastan
För mer information om tjänsten: Tommie Hammar, e-handelschef, 070-9949282,
Karin Eriksson, HR-specialist rekrytering, karin.eriksson@spendrups.se

Din ansökan

För denna tjänst behöver vi inget personligt brev, du ansöker istället genom att svara på några korta urvalsfrågor och bifoga ditt CV. Om du uppfyller kraven kommer du även att få göra två urvalstester som skickas till din mejl. Dessa måste slutföras för att du ska vara aktuell i rekryteringsprocessen.

Varför använder vi urvalstestser?

För att utvärdera våra kandidater som uppfyller grundkraven så objektivt som möjlighet använder vi Alva Labs (https://help.alvalabs.io/en/collections/1831924-for-candidates) urvalstester. På så sätt kan vi hitta kandidater med störst sannolikhet att passa och trivas i rollen.

Slutkandidater kommer efter sitt godkännande att omfattas av en bakgrundskontroll.

Spendrups vision är att vara ett bryggeri i världsklass. Det innebär att vi stolt vill kunna jämföra oss med de bästa i världen i allt vi gör. Det gäller de produkter vi lanserar och de relationer vi bygger, hur vi agerar i nuet och hur vi satsar på sikt. Vår mission är att med kreativ kraft, långsiktigt ansvarstagande och passion skapa smakupplevelser och relationer i världsklass. Som medarbetare på Spendrups har du en viktig roll i vår gemensamma strävan mot världsklass och vi ser gärna att du identifierar dig själv med våra värderingar: Stolthet, Äkthet, Nyskapande och Handlingskraft.

Välkommen in!

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Karlsson

Tobias Olsson

Anna Lindqvist

Marcuz Källqvist
0240500159
Anna Eriksson Viberg
070 188 65 72
Karin Eriksson
Tel växel: 0240-88 000
Victoria Blomquist
0812891702

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Spendrups
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 september 2023
  • Ansök senast: 9 oktober 2023

Besöksadress

Grythyttans Livsmedelsby, Hällefors
None

Postadress

Grythyttans Livsmedelsby
Hällefors, 71295

Liknande jobb


Vikarierande kommunikatör

17 september 2024

CHANNEL MARKETING LEAD

16 september 2024

16 september 2024

16 september 2024