OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagsbeskrivning
Vattenfall Consumer Sales Nordic ansvarar för marknadsföring och försäljning av elavtal för hushåll och små företag i Norden. Vi är en del av BA Customers & Solutions som också inkluderar fjärrvärme, E-Mobility och decentraliserade energilösningar som solpaneler. Vår organisation har ett agilt arbetssätt och består av flera tvärfunktionella affärsteam och ett antal specialiserade team som arbetar nära dessa.
Om rollen
Vill du arbeta med marketing automation, flöden och processer relaterade till våra kundresor?
Vi söker nu en Marketing Automation Specialist för ett vikariat som sträcker sig under år 2025!
Som Marketing Automation Specialist tillhör du teamet som ansvarar för relationen med våra befintliga elkunder i Sverige. Teamet arbetar för att maximera värdet som befintlig kundbas genererar genom att ständigt förbättra kundupplevelsen, bygga lojalitet, driva anti-churn och merförsäljning, men även digitalisering och ökad andel self-service.
Dina främsta kontaktytor är teammedlemmar med kompletterande kompetenser som du har dagliga möten med samt sprintvis planering och uppföljning av mål och utfall. Du arbetar också nära content specialists och analytiker för att leverera olika aktiviteter samt med PO rörande prioriteringar och uppdrag. Rollen förutsätter också externa kontakter med teknisk support och leverantörer.
Du har en nyckelroll i teamets arbete med att leverera affärskritisk och kundvårdande kommunikation till kundbasen och därigenom nå våra mål inom tex churn, merförsäljning och kundupplevelse (CX). Du är operativt ansvarig för att hantera kundresor och kampanjer i vårt Marketing Automation-system och dina arbetsuppgifter innefattar bland annat att bygga nya flöden, segmentera, lägga in regler utifrån våra datapunkter, testa och följa upp samt kvalitetskontroll och felsökning vid behov.
Arbetsuppgifter och resultat du ansvarar för:
Dagligt underhåll och utveckling av marketing automation (MA) - säkra operationella befintliga processer och utveckla nya.
Stickprovskontroll och felsökning automatiserade processer i MA-verktyget.
Enklare kodning i MA-verktyget.
Kontakt med teknisk support, internt och externt, leverantörer och vår interna kundservice.
Viss jour under sommaren för att sköta manuella steg i våra legala utskick.
Inom det specifika teknikområdet där MA-systemet ingår händer det mycket och utvecklingen på marknaden går framåt. Därmed finns ambitioner att även inom vår organisation ta steg framåt gällande våra förmågor och system under nästa år. Rollen kommer utgöra en del i detta förändringsarbete och du kommer få möjlighet att utveckla din kompetens inom området tillsammans med teamet.
Kravspecifikation
Erfarenhet av att arbeta med kundresor, processer och flöden inom kundvård.
God förståelse för datamodeller, datahantering och målgruppsurval baserat på olika datapunkter.
Erfarenhet inom marketing automation.
Van att arbeta i relaterade IT-system och program, gärna SAP och Symplify.
Mycket goda kunskaper i engelska och svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har:
Kunskap om energibranschen och elaffären.
Erfarenhet eller intresse för kommunikation, layout och content-arbete.
Som person är du noggrann och pålitlig, du utför ditt arbete på ett korrekt sätt och levererar i tid med god kvalité. Du har också en god samarbetsförmåga och kan leverera på gemensamma initiativ genom en tydlig kommunikation och dialog med relevanta intressenter. Vidare är du handlingskraftig och tar dig an problem och utmaningar med en känsla av energi och entusiasm.
Ytterligare information
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle erbjuder vi dig ett utvecklande och omväxlande arbete med många kontaktytor. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera. Läs mer om våra förmåner här.
Placeringsort: Solna eller Umeå.
För mer information om själva tjänsten kontakta rekryterande chef Henrik Dahlgren, 072-570 87 35. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryterare Jennifer Wikström, 070-209 63 35.
Fackliga representanter är Rolf Olsson (Akademikerna), Cecilia Bodin (Ledarna), Mikael Mukka (SEKO) och Simon Salomonsson (Unionen). Du når samtliga via Vattenfalls växel, 08 739 50 00.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 17 November 2024. Urval och intervjuer sker fortlöpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan till sista ansökningsdag. Vi tar endast emot ansökningar via vår webbplats.
Vi använder oss av tester i denna rekryteringsprocess och ett online-test kommer att skickas ut till alla sökanden som ett första steg i rekryteringsprocessen.
Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här.
Kontaktpersoner på detta företaget
Thomas Isaksson