OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en driven och strukturerad marknadsförare? Är du en bra ledare som arbetar både strategiskt och operativt med marknadsfrågor? Vill du vara med och bidra till att fler organisationer arbetar professionellt och proaktivt med regelefterlevnad? Då har vi en spännande tjänst för dig på Visma Draftit!
Vi på Visma Draftit tror att alla verksamheter kan arbeta professionellt och proaktivt med regelefterlevnad. Därför utvecklar vi produkter som inte bara tar juridiken till praktiken, utan som också sparar våra kunder tid. Vi har gjort detta framgångsrikt i över tio år och har utvecklats till ett av Nordens ledande företag inom legal tech. Vi är ett bolag inom Visma, som är ett av Europas ledande mjukvaruföretag.
Ditt team och arbetsplats
I rollen som marknadschef är du ytterst ansvarig för Visma Draftits marknadskommunikation. Idag arbetar vi med högt fokus på digital marknadsföring men också med fysiska events. Vi har en tydlig inbound-strategi som vi kombinerar med en stark och driven säljavdelning.
Marknadsavdelningen driver in leads till säljarna, arbetar med direktförsäljning via webb, skapar awareness och bygger vårt varumärke, och det är här du kommer in i bilden. Med en stark strategisk ådra tillsammans med kunskap och erfarenhet av marknadsföring som hantverk, leder och driver du marknadsavdelningens arbete. På så sätt bidrar du och avdelningen på ett tydligt och mätbart sätt till våra högt ställda mål om nya kunder, tillväxt och ett bra ekonomiskt resultat.
Du kommer sitta på vårt kontor i centrala Malmö, rapporterar till vd och är en viktig kugge i vår ledningsgrupp. På marknadsavdelningen väntar fyra engagerade, kompetenta och duktiga medarbetare som har roller inom content, digital marknadsföring, kampanj/projekt och events. Teamet har också ansvar för att öka vår kommunikativa förmåga internt i företaget med sikte på att förankra våra ledstjärnor, vår affärsplan och att bidra till transparens och inspiration i hela verksamheten.
Dina huvudsakliga ansvarsområden:
strategiskt och operativt leda och utveckla marknadsavdelningen på ett affärsmässigt och tydligt sätt
löpande öka antalet konverteringar och sales leads till säljavdelningarna i Malmö, Karlstad och Oslo
öka vår direktförsäljning via webben
äga vår varumärkesplattform och säkerställa ett starkt varumärke hos viktiga personas i våra olika kundsegment
driva på arbetet med att skapa en enhetlig och attraktiv bild av oss i våra touchpoints mot blivande och befintliga kunder
skapa och underhålla en tydlig och affärsbaserad roadmap för hur vi marknadsför våra produkter och tjänster på ett effektivt och målinriktat sätt
bidra till en effektiv internkommunikation för att på så sätt öka engagemang och effektivitet hos alla våra medarbetare.
Vem är du
Vårt marknadsföringsarbete har stor påverkan på våra möjlighet att nå våra företagsmål. Vi har idag cirka 60 produkter och tjänster så du måste ha kunskap och förmåga att på affärsmässiga grunder fånga behov och skapa initiativ, prioritera, delegera och driva på uppgifter och aktiviteter. Du behöver också kunna säkerställa inspirerande, informativa och träffsäkra budskap, riktat till olika typer av målgrupper och som bygger på en professionell och attraktiv varumärkesplattform.
Marknadsavdelningen har en tvärfunktionell roll och samarbetar aktivt med samtliga avdelningar både på deras och eget initiativ. Du kommer ta fram och driva på vår roadmap för marknadsföring tillsammans med kollegorna på marknadsavdelningen och övriga avdelningar inom företaget.
Vi arbetar prestigelöst, ambitiöst och gränsöverskridande. Även om varje avdelning har tydliga ansvarsområden ser vi effektiv samverkan som en framgångsfaktor. Du måste helt enkelt både tycka om och vara duktig på att samarbeta för att lyckas i rollen.
Som Marknadschef balanserar du mellan strategiskt och operativt arbete. Du behöver ha erfarenhet och förmåga kring båda delarna. Du behöver ha ledarerfarenhet och vara duktig på att strukturera avdelningens arbete och få ut det bästa av dina medarbetare.
Du har en tydlig fallenhet för struktur och gillar att löpande utvärdera och dokumentera uppsatta mål, system och processer för att hela tiden utveckla marknadsarbetet inom avdelningen och för företaget totalt sett.
Du har redan arbetat några år som marknadschef och trivs i en komplex och ständigt växande verksamhet. Eftersom vi har ambition att öka vår kommunikativa förmåga internt i företaget är det en fördel om du har erfarenhet av sådant arbete, men det är inget krav.
För att ha förutsättningar för att lyckas i tjänsten tror vi att du har:
minst fem års erfarenhet av både strategiskt och operativt arbete med marknadsföring
minst tre års akademisk utbildning inom marknadsföring, marknadsekonomi eller motsvarande
några års erfarenhet i ledarroller inom marknadsområdet
erfarenhet av ledningsgruppsarbete
erfarenhet av B2B-marknadsföring.