Marketing Manager (online/offline) / Marknadschef

Marketing Manager (online/offline) / Marknadschef

Arbetsbeskrivning

Rajapack är ett av Sveriges snabbast växande bolag inom emballage och behöver förstärkning för att ta bolaget till nästa nivå.
Rajapack AB är en del av franska Raja Group som grundades 1954 och som idag är den ledande europeiska distributören av emballage. Med 3 000 anställda finns koncernen representerad i 19 europeiska länder och hjälper över 1 000 000 kunder i Europa.
Rajapack i Sverige befinner sig på en spännande resa på den svenska marknaden och siktar mot att bli ledande även här! Vi har kunder i alla branscher och med hjälp av våra fyra försäljningskanaler (katalog, internet, telefon och fältförsäljning) skall vi fortsätta att expandera snabbt.
Vi påstår att vi är emballagebranschens mest spännande start-up. Vill du vara med på resan?
Vi erbjuder
Utöver lön och årsbonus erbjuder vi en miljö med framgångsrika och resultatdrivna människor.
Hos oss på Rajapack präglas vardagen av tydliga värderingar. Då vi är ett snabbt växande företag är initiativ, framåtanda, kamratskap, lojalitet och ett stort engagemang viktiga för oss.
I rollen som Marketing Manager kommer du att leda marknadsavdelningen som idag består av två medarbetaren, samt utveckla RAJA Sveriges marknadsfunktion - hur vi säljer våra produkter och möter våra kunder via våra online kanaler (sociala medier, webb och nyhetsbrev), våra offline kanaler (direktutskick, kataloger), och organisera kundevent (mässor, open days…)
Vår marknadsföring vänder sig B2B till företag. Som Marketing Manager kommer du att arbeta med strategiska såväl som operativa arbetsuppgifter, från ax till limpa. Rollen inkluderar omvärldsbevakning av marknadstrender, analys av marknadsutvecklingen och positionering av varumärken. Vidare kommer du att planera marknadsföringsåret samt följa upp och analysera marknadsaktiviteter.
Marknads- och försäljningsavdelningen arbetar tätt tillsammans för att stärka våra varumärken på marknaden. Du kommer att ha ansvar med tillika mandat, ett nära samarbete med ledningsgruppen och rapporterar till VD.
Som Marketing manager kommer du att:
Bygga, planera och implementera vår kommersiella och marknadsföringsstrategin över alla försäljningskanaler (online/offline) för att nå våra försäljnings- och nytt kundrekryteringsmål
Definiera och följa upp marknadsföringsbudgeten
Optimera vår marknadsföring på webben samt utmana våra webbyråer.
Ansvara för prissättning och försäljningspriser av våra produkter
Göra regelbundna konkurrensanalyser (produkterbjudanden, priser, tjänster)
Hjälpa säljteamet att nå sina mål genom kundanalys och segmentering & organisera säljkampanjer
Bygga en strategi för nyrekrytering av kunder & upprätta prospektlistor för rekryteringskampanjer samt ansvara för adressuttag för att genomföra utskicksplanens mål
Bygga och utveckla en insiktsfull kundsegmenteringsanalys för att hjälpa till att utveckla marknadsföringsstrategin och planen.
Hantera och underhålla kunddatabaser
Organisera våra kataloger (huvudkatalog, prospekt, tematisk...) merchandising (produkter, tjänstesidor, kommunikationssidor), övervaka dess produktion och distribution
Skriva marknadsrapporter månadsvis och utveckla periodiska försäljningsrapporter/analyser.

Vad vi söker
Våra medarbetare är vår framgångsfaktor och därför är dina personliga egenskaper viktiga för oss.
Vi söker dig som är nyfiken och jobbar datadriven med syfte att optimera vår marknadsföring och rekrytering av nya kunder.
Vill du vara med och utveckla vår organisation ser vi gärna att du har egen drivkraft och stort engagemang i allt du gör. Du är resultatorienterad, målinriktad samt noga med detaljer och förstår vikten av att ha löpande kommunikation med teamet. Vi ser även att du har erfarenhet av att leda andra på ett tydligt sätt, samtidigt som du är lyhörd och skapar tillit. Vi tror att du har hög arbetskapacitet och har mycket energi som du gärna smittar av dig utav. Det är viktigt att du även trivs med att utföra operativa arbetsuppgifter och ser det som en naturlig del i arbetet.
Du har troligtvis jobbat några år med liknande arbetsuppgifter och är redo att ta nästa steg.
Du är:
Kundorienterad: hos oss sätter vi kunden i centrum i alla beslut
Kvalitetsmedveten, självstyrande med god förmåga att genomföra och avsluta arbetsuppgifter
Detaljfokuserad, resultatorienterad och metodisk i ditt tillvägagångssätt
Drivande med en hög grad av service- och affärskänsla. Det är även viktigt att du har positiv och lösningsorienterad inställning som inspirerar dina kolleger till att utveckla och utvecklas.
Självgående och strukturerad, då företaget växer snabbt är det viktigt att du hjälper oss att implementera och dokumentera struktur och rutiner för att skapa tydlighet i vårt arbete
Teamspelare, för dig att arbeta i team är en självklarhet. Genom att vara kommunikativ, drivande och prestigelös skapar du goda förutsättningar för att driva affärerna på en professionell nivå. Du gillar även att jobba internationellt och utbytta erfarenhet med kollegor i andra länder
Du har starka analytiska färdigheter, ett proaktivt arbetssätt och lätt för att identifiera förbättringsmöjligheter.

Krav:
Eftergymnasial utbildning med inriktning på marknadsföring och/eller statistik samt några års erfarenhet inom liknande position
Avancerad användare av Excel
Flytande svenska och goda kunskaper i engelska, i tal Kunskaper i Officepaketet samt god datavana.
Goda kunskaper i online marknadsföring
B2B erfarenhet inom grossistverksamhet är meriterande

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Rajapack AB Göteborg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2022
  • Ansök senast: 30 juni 2022

Besöksadress

Fabriksgatan 7 3Tr
Göteborg

Postadress

Fabriksgatan 7 3Tr
Göteborg, 41250

Liknande jobb


15 november 2024

Chef för  CRM och givarservice

Chef för CRM och givarservice

15 november 2024