OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nyköpings kommun har som mål att växa med 700 nya medborgare per år. Att växa innebär en rad spännande möjligheter men också nya utmaningar. Inte minst för att vi vill bevara det som gör Nyköping till en plats vi älskar. Att kunna ge utrymme för fler och ändå behålla småstadskänslan kräver att vi utvecklar staden varsamt.
Vi på Samhällsbyggnad har som uppdrag att säkra att tillväxten sker på ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart sätt. Vi ser till att det finns lämplig mark för bostäder, företag och verksamheter samt platser för rekreation. Vi arbetar både strategiskt och operativt inom områdena mark- och exploatering, plan- och natur, miljö och livsmedel, bygglov och kart/mät/GIS samt samhällsbetalda resor alltid med den övergripande samhällsutvecklingen i fokus. Vi strävar efter att ha en effektiv och kundorienterad handläggningsprocess och vi genomför tillsyn i vårt myndighetsuppdrag inom områdena bygg, miljö och livsmedel. Uppdragen kommer från Kommunstyrelsen, Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden och Jävsnämnden. Vi är ca 100 medarbetare fördelade på åtta enheter. Våra medarbetare är allt från ingenjörer och inspektörer av olika slag till handläggare, administratörer, samhällsplanerare med flera.
Tjänsten som markförvaltare ligger under Samhällsbyggnad, Mark- och exploateringsenheten och består av ett team, en av två markförvaltare.
ARBETSUPPGIFTER
Nyköpings kommun är en av kommunens större markägare. Kommunen äger ca 6 200 ha mark varav ca 4 500 ha skog/åker och ca 1 700 ha vatten. Mark- och exploateringsenheten, genom markförvaltningen, ansvarar för förvaltningen av kommunal mark som inte är ianspråktagen för exploatering och administrerar ca 200 arrenden och 200 tomträtter på de kommunala fastigheterna.
Markförvaltningen representerar kommunen som markägare och arbetar därför brett med markfrågor gentemot samhället och allmänheten ur ett såväl tekniskt, ekonomiskt som juridiskt perspektiv. Som markförvaltare ansvarar Du för förhandling och upprättande av avtal för nyttjanderätter och tomträtter samt förvaltning av skog, åker och övrig ej planlagd mark. Markförvaltningen administrerar också arrendegårdar, anläggningsarrenden, övriga nyttjanderätter samt skyddsjakt inom detaljplanelagd mark. Markförvaltningen har ansvar budgetansvar för verksamhetsområden och upprättar underhållsplaner inom ansvarsområdet. Markförvaltningen är även kommunens representant i ett stort antal samhälligheter och dikningsföretag där kommunen är delägare.
Då markförvaltarna har daglig kontakt med markägare, arrendatorer, företag, kommuninvånare, myndigheter och representanter för andra förvaltningar och bolag inom kommunen ser vi det som mycket viktigt du är lyhörd, har en god samarbetsförmåga samt en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du arbetar strukturerat och är van vid att koordinera, administrera och dokumentera dina uppgifter. Du tar ansvar och driver självständigt ditt arbete framåt och har lätt att starta upp men också avsluta arbetsuppgifter. Vidare är du kvalitetsmedveten, noggrann och har ett tydligt kundperspektiv.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant högskoleutbildning som jägmästare, agronom, lantmätare, lantmästare, jurist eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Genuint intresse för jordägarfrågor
• Vana av och intresse för att kommunicera med andra intressenter och allmänhet
• Kunskap om skogs- och lantbruk
• Erfarenhet av förhandling och avtalsskrivande
• God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
• God datorvana
• B-körkort är ett krav
Meriterande för tjänsten är:
• Erfarenhet av nyttjanderätter och tillhörande lagstiftning
Då markförvaltarna har daglig kontakt med markägare, arrendatorer, företag, kommuninvånare, myndigheter och representanter för andra förvaltningar och bolag inom kommunen ser vi det som mycket viktigt du är lyhörd, har en god samarbetsförmåga samt en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du arbetar strukturerat och är van vid att koordinera, administrera och dokumentera dina uppgifter. Du tar ansvar och driver ditt arbete framåt och har lätt att starta upp men också avsluta arbetsuppgifter. Vidare är du kvalitetsmedveten, noggrann och har ett tydligt kundperspektiv.
ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande
kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.
Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en
spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg -
Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver,
både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.
Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med
många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets
viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera
dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda
människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.
Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-10102.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Notera att intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef för livsmedelsenheten Kristina Dellrud
0155-24 89 27
Naturvetarna Eva Johansson
0155-45 78 81
Naturvetarna David Vingård
0155-24 89 06
Planeringschef Henrik Haugness
0155-24 89 91
Saco, Akademikerförbundet SSR Anna Möller
Miljöchef Per Berggren
0155-24 82 61
Vision Åsa Johansson
0155-24 81 83
Chef Serviceenheten Ann-Catrin Ådén
0155-248295
Chef Strategienheten Katarina Bergkvist
0155 - 24 83 14
HR-specialist Petra Hedin
0155-24 84 23