OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är ca 600 anställda och arbetar inom områdena; skola, ungdomskultur, arbete & entreprenörskap samt föredöme & framtidstro. Fryshusets verksamheter sträcker sig från kultur och nöjen till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala problem. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till. Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende.
Vi växer snabbt, vi har roligt, och vi gör skillnad för unga och tillsammans bygger vi det samhälle vi tror på, ett jämlikt och jämställt samhälle.
Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen. Vi skapar gemenskaper där unga syns, hörs och räknas. På denna grund bedriver vi ett 60-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige.
Fryshuset söker en chef för Marknads- och Kommunikationsavdelningen med uppdrag att tillsammans med en delvis ny avdelning stärka Fryshusets position på marknaden och utveckla strategier och aktiviteter gentemot Fryshusets samtliga målgrupper.
Som chef för marknad- och kommunikationsavdelningen ansvarar du för att leda ett team som ska stärka och utveckla bland annat:
* Varumärket
* Opinionsbildningen
* Press och PR
* Sälj och partnerskap med näringslivet, myndigheter, stiftelser och filantroper
* Intern och extern kommunikation
* Fryshusets nationella digitala kanaler
* Strategier kopplade till marknad och kommunikation
Teamet är under uppbyggnad och tillsammans skapar ni förutsättningar för och bygger denna nya marknad- och kommunikationsavdelning. Du känner dig hemma i en matrisorganisation och jobbar i nära samarbete med Fryshusets alla mötesplatser samt ingår i Fryshusets nationella ledningsgrupp och rapporterar direkt till VD Johan Oljeqvist.
Vi ser gärna att du drivs av utveckling och trivs i att bygga upp ett starkt team i en organisation där du kan vara med och påverka resultatet.
En stor del av det initiala arbetet handlar om att tillsammans med ditt team och Fryshusets ledningsgrupp ta ut en strategisk och hållbar riktning för marknad- och kommunikationsavdelningen som bidrar till att stärka Fryshusets varumärke och plats på marknaden samt att utveckla Fryshusets olika intäktskällor som kan trygga en långsiktig finansiering.
Som marknad- och kommunikationschef leder, driver, utvecklar och samordnar du såväl det strategiska samt det operativa marknad- och kommunikationsarbetet på Fryshuset. Du ansvarar, på ett nyfiket och prestigelöst sätt, för avdelningens medarbetare, budget och arbetsmiljö.
Marknad- och kommunikationsavdelningen är en nyckelaktör i att skapa ekonomiska förutsättningar för Fryshusets utveckling och digitala avtryck på marknaden. Det interna och externa relationsbyggandet är ett prioriterat område för att lyckas i rollen.
Vi söker
En erfaren och trygg ledare som är van att leda team i komplexa organisationer. Din långa erfarenhet skapar förtroende och trygghet hos både medarbetarna, det externa nätverket och givare. Du har förståelse för att arbeta i en snabbrörlig och komplex matrisorganisation med drygt 600 anställda och kan se potentialen i att fläta ihop marknad- och kommunikationsarbetet.
Erfarenhet
* En flerårig erfarenhet från liknande roll med ett brett helhetsperspektiv inom varumärke, marknad, kommunikation, press och opinion och ser hur de olika delarna stärker varandra.
* En akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet inom marknad och kommunikation.
* En trygg och demokratisk ledarstil där tillit, delaktighet, tydliga mål och förväntningar samt självinsikt är viktiga delar i ledarskapet.
* Förståelse för civilsamhällets utmaningar och möjligheter
* Erfarenhet av partnerrelationer och aktiviteter riktade mot intressenter inom såväl civilsamhället som politiker och näringsliv.
* Förståelse för en värdegrund- och relationsbaserad försäljning
* En djup förståelse för synergier mellan marknad och kommunikation i en operativ verksamhet
* Förstår processen som krävs för att utveckla nya koncept i samarbete med verksamheten och aktivera dem mot marknaden
Meriterande
* Jobbat med ett relationsbaserad insamling- och kommunikationsarbete riktat mot stora givare
* Erfarenhet av ideell sektor
* Upparbetat och aktivt nätverk inom olika branscher
* Vana att jobba i en matrisorganisation och kan navigera i dess utmaningar
Intresserad?
Välkommen med din ansökan snarast, dock senast den 17 februari. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden löpt ut.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på Fryshuset i Hammarby Sjöstad, omfattning 100%. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Resor förekommer i tjänsten. Tillträde snarast möjligt.
Tjänsten omfattas av kollektivavtal mellan Fremia och Unionen/ Akademikerförbundet SSR.
Rekryterande kontaktperson
Benjamin Tidiane Diao, HR partner Fryshuset. Benjamin.diao@fryshuset.se
Fackliga kontaktpersoner
Anna Mc Allister (Unionen)
anna.mcallister@fryshuset.se
Pedram Afshari (Akademikerförbundet SSR)
pedram.afshari@fryshuset.se