OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nobelstiftelsen är ytterst ansvarig för en bred publik verksamhet baserad på Nobelpriset och Nobelpristagarnas insatser för mänsklighetens största nytta. Vi söker nu en marknadschef som arbetar för de publika enheterna inom Nobelsfären med fokus på att marknadsföra vårt publika erbjudande i Sverige och internationellt. Tjänsten är placerad i Nobel Group Interests AB tillsammans med andra centrala funktioner.
Om organisationen
Nobelstiftelsen bildades år 1900 i linje med instruktionerna i Alfred Nobels testamente för att förvalta den förmögenhet som finansierar Nobelpriset i fysik, kemi, fysiologi eller medicin, litteratur och fred. Nobelstiftelsen ansvarar även för Nobelprisets varumärke och position.
Ett antal externfinansierade enheter delar idag uppdraget att engagera, inspirera och sprida kunskap till en bred allmänhet med utgångspunkt i Nobelpriset och pristagarnas upptäckter och insatser. Nobelmuseet i Gamla Stan har drygt 250 000 besökare om året varav merparten är utländska turister. Nobel Media arrangerar internationella heldagsmöten med Nobelpristagare och experter med mestadels unga deltagare och har en digital publicistisk verksamhet som varje dag når en stor global publik. Stiftelsen Nobel Center planerar för ett utökat publikt utbud i Stockholm med fokus på utställningar, skolprogram, föreläsningar, vetenskapliga seminarier och samtal om vår tids stora frågor. Även om det kan ta tid innan ett nytt Nobel Center blir verklighet i Stockholm är det här redan idag en omfattande verksamhet med ett viktigt syfte som ska utvecklas och växa under de kommande åren.
Om tjänsten
Som marknadschef kommer du att ansvara för att dra upp riktlinjer och lägga grunden för ett långsiktigt marknadsföringsarbete för den publika verksamheten vilket kräver såväl analytisk som strategisk förmåga. Med utgångspunkt i vår varumärkesplattform och verksamhetsplan vill vi att du arbetar målgruppsinriktat med en kreativ paketering och marknadsföring av vårt publika erbjudande.
En viktig del i marknadschefens roll är att bygga nätverk och långsiktiga relationer och samarbeten inom Stockholm, Sverige och internationellt för att attrahera många besökare.
Du kommer att arbeta i en liten organisation med få medarbetare och måste därför vara beredd att röra dig mellan det långsiktiga strategiska perspektivet och den dagliga driften. Tjänsten innefattar ett löpande operativt arbete med marknadsstöd till våra aktiviteter.
Marknadschefen rapporterar till kommunikationschefen och har inget eget personalansvar.
Vem är du?
Du som söker denna tjänst är en nyfiken och prestigelös person som lockas av uppdraget att med vetenskap och kunskap inspirera människor att själva vilja bidra till en bättre värld. Du har akademisk examen samt mångårig erfarenhet av marknadsföring och kommunikation i en utåtriktad roll. Det är meriterande om du har arbetat inom besöksnäring, en ideell organisation eller närliggande verksamhet där marknadsföringsinsatser sker med begränsade resurser men brett mot olika målgrupper i Sverige och internationellt.
Du har mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Du tycker om att skriva och har en god stilistisk känsla.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har strategisk höjd och operativ förmåga. Du är en initiativrik person som kan omsätta idéer till handling. Du är driven och utåtriktad och vet hur man skapar långsiktiga relationer.
Intresserad?
Varmt välkommen med din ansökan på www.360rekrytering.se. Vid frågor är du välkommen att ringa rekryteringskonsult Ulrika Lewander, 070-841 92 21.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ulrika Lewander
0708419221
Ulrika Lewander
Susanna Aronson