OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Under 2020 införde Chalmers en ny kommunikationsavdelning med uppdrag att kommunikativt utveckla och stärka Chalmers ställning som ett världsledande tekniskt universitet. Avdelningen arbetar strategiskt och operativt med Chalmers varumärke, skapar nationellt och internationellt genomslag för nya forskningsrön, stödjer studentrekryteringen med kommunikations- och marknadsaktiviteter samt stödjer samverkan med samhälle och näringsliv. Avdelningen ansvarar även planering och genomförande av effektiv kommunikation till medarbetare, studenter och alumner. Avdelningen består av fem enheter varav Student- och alumnrelationer är en.
Till Chalmers kommunikationsavdelning - enheten Student- och alumnrelationer, söker vi nu en vikarie till en tjänst som Marknadsförare med fokus på att intressera och rekrytera internationella studenter.
Enheten ansvarar för:
- Kommunikationsinsatser och aktiviteter riktade mot grund- och gymnasieskolan för att stötta långsiktig studentrekrytering och stimulera barns och ungdomars intresse för teknik, matematik och naturvetenskap.
- Kommunikations- och marknadsföringsinsatser för att stödja rekrytering av studenter till Chalmers hela utbildningsutbud bl a grund-, master- och forskarutbildningar samt fortsatt bredda den nationella och internationella studentrekryteringen.
- Innehållsproduktion och utveckling av kanaler och kommunikationskoncept för effektiv relationsbyggande kommunikation med nuvarande studenter.
- Etablering och vidareutveckling av relationer och engagemang hos Chalmers alumner.
- Marknadsföringsinsatser kring Chalmers erbjudande inom livslångt lärande.
- Utveckling och införande av en digital marknadsföringsstrategi för prioriterade målgrupper.
- Omvärlds- och målgruppsanalys, samt mätning och uppföljning av genomförda insatser.
Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att du framför allt kommer att arbeta med att organisera och genomföra marknadsföringsaktiviteter för att synliggöra Chalmers utbud av masterprogram och övriga utbildningsutbud till presumtiva internationella studenter både inom och utanför EU. Du kommer att arbeta med planering, genomförande och uppföljning av olika typer av fysiska och digitala marknadsförings- och kommunikationsaktiviteter t ex mässor, event och kampanjer, liksom arbete med studentambassadörer/förebilder. Bland uppgifterna ingår att utveckla marknads- och kommunikationsplan, omvärldsbevakning samt att analysera statistik, med syfte att utveckla rekryteringsstrategier. I detta arbete ingår verktyg som webb, sociala medier och övriga digitala kanaler.
Rollen innebär att samverka, koordinera och vara rådgivande kring externa aktiviteter med berörda parter inom Chalmers. Tjänsten innefattar även resor inom och utanför Europa. I nuläget har vi ett stort fokus på digitala presentationer och dialog med blivande studenter. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i alla enheter inom kommunikationsavdelningen, liksom andra interna och externa intressenter.
Kvalifikationer
Nödvändiga utbildningar och erfarenheter:
Högskole- eller universitetsutbildning inom marknadsföring, kommunikation eller alternativ utbildning som Chalmers bedömer som relevant utifrån uppdraget.
Ett par års erfarenhet av: Att ha arbetat strategiskt och operativt med marknadsföring, självständigt planera och genomföra marknadsföringsinsatser t ex event, online, CRM.
Digital kompetens och vana att arbeta med webb, sociala medier, digital annonsering och sökmotoroptimering.
Erfarenhet av att arbeta med yngre målgrupper.
Mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska.
Meriterande utbildningar och erfarenheter:
Utbildning inom projektkunskap eller projektledning.
Utbildning inom digital marknadsföring och kommunikation.
God erfarenhet av att arbeta med relationsmarknadsföring.
Erfarenhet av att arbeta med marknadsföring internationellt.
Personliga egenskaper
Vi vill att du har örat mot omvärlden, är utvecklingsorienterad och behärskar marknadsföringslandskapet. Du har eget driv och är självgående med fokus på att skapa resultat. Samtidigt är det viktigt att du är en lagspelare och att du samarbetar väl med kollegor på Chalmers som helhet, liksom externa intressenter. Om förutsättningarna förändras uppträder du lösningsorienterat och flexibelt. Du tycker att det är viktigt att erbjuda god service och du ger alla du möter ett gott och professionellt bemötande.
Anställningsform
Tidsbegränsad anställning på heltid. Vikariat t o m 1 oktober 2023.
Tillträde enligt överenskommelse.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers vision: ”För en hållbar framtid” genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare, därför erbjuder vi bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid erbjuds.
⦁ Anställda erbjuds friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Chalmers arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Jämställdhet och mångfald är viktiga grunder för all verksamhet på Chalmers.
Läs mer och ansök här: https://www.chalmers.se/sv/om-chalmers/Arbeta-pa-Chalmers/lediga-tjanster/Sidor/default.aspx?rmpage=job&rmjob=10653&rmlang=SE
Sista ansökningsdag: 14 augusti 2022
*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***